حظه جه كدة
5 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
حظه جه كدة
تدور احداث القصه حول شابه تبلغ من العمر 35عامه متزوجه و لديها فتى يشبهه اليابانيون قليلا وهوا يبلغ من العمر18 عام فى احد الايام كانت جالسه هذه السيده وهى تدعى((روان))
في احد الايام .............
كانت روان جالسه على الاريكه تشاهد التلفزيون جاء لها فتى هذا الفتى ابنها يدعى ((امجد))
وجلس الى جانبها وقال::بتعملى ايه يا ماما انتى ....اعدا متنحه كدا ليه طيب؟؟
نظرت له روان وقالت::ايه متنحه دى ...ها عايز ايه قول مانت مبتبطلش طلبات؟؟
نظر لها امجد نظره حزينه وهو يبدو عليه انه يصطنعها وقال::ياااااااا يا ماما دانتى قاسيه اوى وخصوصا وانتى بتتفرجى على البتاع ده
فنظرت له مره اخرى وقالت::امجد قول يا بابا عايز ايه والا تعد تتفرج معايا وانت ساكت
نظر لها امجد وقد ياس انها تمزح معه كالمعتاد وقال::ماشي بصي بقي انا عايز الاجازة دى .....
وقبل ان يكمل حديثه قالت له::نعـــــم اياك تقول رحله والكلام ده
قال لها وهوا يتعجب ::وفيها ايه يعنى يامااما متخليكى حلوة كدا اقلك تعالى روشي معانا
نظرت له روان وقالت::روح يا امجد من قدامى روح كل اعمل اى حاجه روح النادى يالا يا بابا
نظر لها امجد واسرع الى غرفه والده واطرق الباب ودخل وجد والده امام الحاسوب فقال له: بابا بص بقي ماما عامله الرحله حوار ومش راضيه تطلعنى
نظر له والده وقال.::الى اعرفو انك ممكن تدخل تقول صباح الخير او تقول ازيك يا بابا اى زفت على دماغك
نظر له امجد ورفع حاجبيه وقال::ماشي يا بابا خلينى بس في الى جيلك فيه خليه توافق
نظر والده للحاسوب مره اخرى ولم يرد عليه
وقف امجد بقرب الحاسوب وقال::ممكن تخليها توافق
نظر له والده وقال::هوا انت هتعد اد ايه
ابتسم امجد وقال::هنعد اسبوع
فنظر والده الى الحاسوب وقال::طيب روح قول لماما تجهز الشنط عشان احنا طالعين الرحله دى معاك
تفاجاء امجد وخرج من غرفه والده وهو على وجهه نظره تعجب على غضب واخذ يتكلم بصوت منخفض::ايه ده هما لسه صغيرين عشان يجو معايا
شكلهم مصدقو والله ماشي يا بابا ان شوفت وشي والله لعد مع صحابي طول الرحله
وفجئه وجد والدته في وجهه وقالت::اااااااااه قول كدا بقي
فقال لها وهو يبتسم ::ايه يا ماما بس مالك دانتى حتى جايه معايا الرحله انتى وبابا
وركض من امامها بحجه الهاتف ليتصل على اصدقائه
وفي اليوم التانى بعد ان جهزو اغراضهم وركبو السياره قالت له والدته وهو جالس بالجزء الخلفي من السياره
::انزل يا امجد اركب عربيتك واستنى (منار ) عشان تخليها تسوق هيا
فغضب امجد وقال::مش كفايا مش هتخلينى اسوقها كمان تقولى هيا تسوقها ليه هيا الولد ولا انا
نظرت له والدته وقالت ::خلاص خليها تركب معانا وبلاش عربيتك خالص
قال لها وهو يفتح باب العربيه ويفتحه ثم اغلقه بشده ::ماشي ماشي يا ماما هستناها انا مش عارف هيا ورانا ورانا في كل حته ليه خلفناها ونسيناها
تركه والده ووالدته وذهبو ليضعو بنزين في السياره وهو انتظر منار
___لحظه____((منار دى تبقي بنت خالتو وهيا عندها 21سنه ونوران بتحبها جدا لان مش عندها بنات فديما بتحب تاخدها معاها في كل حته والبنت كمان بتحب نوران ....نرجع نكمل يالا))
هاهو امجد جالس في السياره يستمع الى اغانى وصوت الاغانى على اعلا درجه
جائت منار و اطرقت على زجاج السياره فلم يسمعها
ففتحت الباب وقالت :::ايييييه الى انت عاملو ده عايز تبقي اطرش انت ايه يابنى
اخفض صوت الاغانى وقال لها::في ايه يا منار مالك ومالى
قالت له::انزل يالا يا امجد خلينا نلحقهم وبعدين نتكلم مالى ومالك
نظر لها امجد وهو يقول في عقله ::وكانها عربيتها ال انزل ال يا ست روحى
صعدت منار الى السياره وشغلتها وهاهى ذاهبه الى المكان المنتظر فيه
وعندما كانت في السياره قال امجد::ماما قالت ان انا هسوق واحنا جوا اسكندريه
ابتسمت منار وقالت ..::مش قالتلى يعنى
نظر امجد امامه وكان يشرب عصير وقال::لا قالتلى انا كبري دماغك بقي واسمعى الكلام
وعندما كانو داخل مدينه الاسكندريه صعد امجد وقاد السياره مكان منار
وهاهى اول مشكله تحدث بسببك يا امجد
انها حادثه في منتصف الطريق لقد صدم امجد سيده سائحه
اوقف امجد السياره وركض عليها وقال انتى بخير فوجد لغتها غريبه
فنظرت له منار بقلق وخوف وقالت::قلتلك بلاش يا امجد عاجبك كدا هنعمل ايه دلوقتى بس اعمل ايه اتصل على خالتى اقلها
قال امجد وهو في غايه الغضب ::اسكتى بقي ده وقتو خلينا ناخدها قبل ما يجو الناس خلينا نوديها المستشفي
اخذها امجد وذهبو الى المستشفي
قالت منار لامجد وهى تقف قرب باب غرفه السيده::هنعمل ايه يا امجد لو عرفو انك خبطها هتبقي مصيبه تانيه لان انت مش معاك رخصه انا هقول ان انا الى كنت سايقه
قال امجد وهو عصبي::لازم اكلم ماما لازم
وضعت منار يدها على رائسها وقالت::معرفتش جنسيتها ايه يا امجد
قال امجد::شكلها اسيويه يعنى مش طالبه ذكاء
قالت منار ::بص يا امجد ندخلها انا وانت الاول نتكلم معاها
الدكتور خرج من الغرفه وتحدث لغه انجليزيه وسائل امجد::انت ابنها؟؟
نظر امجد الى الدكتور وكاد يقتله بعينيه وقال::ايه نعم ...ازاى يعنى ابنها يا دكتور شايفنى من اسيوى اوى كدا
ارتبك الدكتور وشعر انه سبب الاحراج للفتى وقال::لالا هوا بس سوء تفاهم عشان انا مشوفتكش اتكلمت خالص
نظر امجد الى منار وجدها تسرق الضحكات في صوت منخفض فاستدارر وجهه للطبيب وقال::هيا فيها ايه يا دكتور؟؟
قال الطبيب::متقلقش دى بس ذراعها اتكسر وحبه كدمات ممكن تدخل تتفاوض معاها قبل ما حد من الصحافه يشم خبر وشرطه السياحه وموال انت مش ادو
قالت منار::ينفع ندخلها دلوقتى يعنى
قال الطبيب ::ايووووة تقدرو تدخولولها بس شوفو هتتكلمو معاها ازاى
قال امجد ::شكرا يا دكتور لحد هنا مشكلتنا بقي
ذهب الطبيب من اماهم ووجد امجد منار مبتسمه
فقال لها وهو غاضب::افهم يعنى ايه الفرحه الى على بقك دى
قالت منار ::فرحه ايه اه اه يعنى عشان الاسيويه دى طلعت بخير
قال امجد وهو ينظر لها نظره غضب وغيظ وقال::مااااااااشي يا ست الفرحانه مين هيدخلها انا ولا انتى
ابتسمت منار اكثر وقالت ::انت طبعا يا ابن خالتى على الاقل الدم بيحن ....وجلست تضحك
((ثانيه)(كل الموضوع ان امجد شبهه الاسيوين شويا يعنى يدى صينى فلبينى*_*))
عدنا
نظر لها امجد وقال:: دم ايه والله اسيح دمك هنا ولا اكسرلك دراع زى الى جوا دى
قالت منار ::لالالا وليه ده كلو ادخلها انا
ومشيت تجاه الباب فشدها امجد وهو يقول::انا الاول يا ست الفرحانه
وعندما دخلو اول تفاجاء امجد بالفرحه على وجهه السيده واخذت تحدثو بلغتها
فتلوت منار ضكحاًعلى موقف امجد وقالت::مش قلتلك الدم بيحن ولا بلاش اتفضل قلها ان انت مش من بلدها
واخذت تضحك
ابتسم امجد ابتسامه مصطنعه وقال::وربنا لوريكى يا منار
واخذ يحدث السيده لغه فرنسيه لانها كانت تتقن تلك اللغه وامجد ايضاً يتقن تلك اللغه بسبب والديه يتحدثونها وبسبب اقامتهم منذ زمن بفرنسا
ما دار في حديثهم ان امجد تاسف للسيده واخبرها بانه سوف يقوم بصطحابها هيا وزوجها وابنتها الى المكان الذي يريدونه في الاسكندريه كل ذلك بسيارته الخاصه وتفاوض امجد مع السيده واتفق معها ماذا تخبر الصحفين اذا جاء اى شخص وخرج امجد وهو متفق مع السيده على كل شئ
وعندما خرج قال لمنار::كلمه بقي مسمعش منك يا خفيفه عشان انا عارف ان بقك ده هيخنقنى وكدا هبقي مضطر اخيطهولك هنا قبل مانمشي فسكتى احسن
سكتت منار واخرجت الهاتف وقالت::اذا كان كدا بقي اكلم خالتى الى زمانها قلقت علينا وانا كنت قافله الموبايل
نظر لها امجد وايضا اخرج هاتفه وقال::ايوووووة ازيك يا ماما جاين يا حببتى في الطريق متقلقيش اصل منار كانت جعانه اوى واضطريت اخدها تاكل في اى حته اه جاين اهو
فنظرت له منار نظره سخريه وقالت::وفرتلى رصيدى
هنشوف بقي هيحصل ايه بعد كدا بس المره الجايه
في احد الايام .............
كانت روان جالسه على الاريكه تشاهد التلفزيون جاء لها فتى هذا الفتى ابنها يدعى ((امجد))
وجلس الى جانبها وقال::بتعملى ايه يا ماما انتى ....اعدا متنحه كدا ليه طيب؟؟
نظرت له روان وقالت::ايه متنحه دى ...ها عايز ايه قول مانت مبتبطلش طلبات؟؟
نظر لها امجد نظره حزينه وهو يبدو عليه انه يصطنعها وقال::ياااااااا يا ماما دانتى قاسيه اوى وخصوصا وانتى بتتفرجى على البتاع ده
فنظرت له مره اخرى وقالت::امجد قول يا بابا عايز ايه والا تعد تتفرج معايا وانت ساكت
نظر لها امجد وقد ياس انها تمزح معه كالمعتاد وقال::ماشي بصي بقي انا عايز الاجازة دى .....
وقبل ان يكمل حديثه قالت له::نعـــــم اياك تقول رحله والكلام ده
قال لها وهوا يتعجب ::وفيها ايه يعنى يامااما متخليكى حلوة كدا اقلك تعالى روشي معانا
نظرت له روان وقالت::روح يا امجد من قدامى روح كل اعمل اى حاجه روح النادى يالا يا بابا
نظر لها امجد واسرع الى غرفه والده واطرق الباب ودخل وجد والده امام الحاسوب فقال له: بابا بص بقي ماما عامله الرحله حوار ومش راضيه تطلعنى
نظر له والده وقال.::الى اعرفو انك ممكن تدخل تقول صباح الخير او تقول ازيك يا بابا اى زفت على دماغك
نظر له امجد ورفع حاجبيه وقال::ماشي يا بابا خلينى بس في الى جيلك فيه خليه توافق
نظر والده للحاسوب مره اخرى ولم يرد عليه
وقف امجد بقرب الحاسوب وقال::ممكن تخليها توافق
نظر له والده وقال::هوا انت هتعد اد ايه
ابتسم امجد وقال::هنعد اسبوع
فنظر والده الى الحاسوب وقال::طيب روح قول لماما تجهز الشنط عشان احنا طالعين الرحله دى معاك
تفاجاء امجد وخرج من غرفه والده وهو على وجهه نظره تعجب على غضب واخذ يتكلم بصوت منخفض::ايه ده هما لسه صغيرين عشان يجو معايا
شكلهم مصدقو والله ماشي يا بابا ان شوفت وشي والله لعد مع صحابي طول الرحله
وفجئه وجد والدته في وجهه وقالت::اااااااااه قول كدا بقي
فقال لها وهو يبتسم ::ايه يا ماما بس مالك دانتى حتى جايه معايا الرحله انتى وبابا
وركض من امامها بحجه الهاتف ليتصل على اصدقائه
وفي اليوم التانى بعد ان جهزو اغراضهم وركبو السياره قالت له والدته وهو جالس بالجزء الخلفي من السياره
::انزل يا امجد اركب عربيتك واستنى (منار ) عشان تخليها تسوق هيا
فغضب امجد وقال::مش كفايا مش هتخلينى اسوقها كمان تقولى هيا تسوقها ليه هيا الولد ولا انا
نظرت له والدته وقالت ::خلاص خليها تركب معانا وبلاش عربيتك خالص
قال لها وهو يفتح باب العربيه ويفتحه ثم اغلقه بشده ::ماشي ماشي يا ماما هستناها انا مش عارف هيا ورانا ورانا في كل حته ليه خلفناها ونسيناها
تركه والده ووالدته وذهبو ليضعو بنزين في السياره وهو انتظر منار
___لحظه____((منار دى تبقي بنت خالتو وهيا عندها 21سنه ونوران بتحبها جدا لان مش عندها بنات فديما بتحب تاخدها معاها في كل حته والبنت كمان بتحب نوران ....نرجع نكمل يالا))
هاهو امجد جالس في السياره يستمع الى اغانى وصوت الاغانى على اعلا درجه
جائت منار و اطرقت على زجاج السياره فلم يسمعها
ففتحت الباب وقالت :::ايييييه الى انت عاملو ده عايز تبقي اطرش انت ايه يابنى
اخفض صوت الاغانى وقال لها::في ايه يا منار مالك ومالى
قالت له::انزل يالا يا امجد خلينا نلحقهم وبعدين نتكلم مالى ومالك
نظر لها امجد وهو يقول في عقله ::وكانها عربيتها ال انزل ال يا ست روحى
صعدت منار الى السياره وشغلتها وهاهى ذاهبه الى المكان المنتظر فيه
وعندما كانت في السياره قال امجد::ماما قالت ان انا هسوق واحنا جوا اسكندريه
ابتسمت منار وقالت ..::مش قالتلى يعنى
نظر امجد امامه وكان يشرب عصير وقال::لا قالتلى انا كبري دماغك بقي واسمعى الكلام
وعندما كانو داخل مدينه الاسكندريه صعد امجد وقاد السياره مكان منار
وهاهى اول مشكله تحدث بسببك يا امجد
انها حادثه في منتصف الطريق لقد صدم امجد سيده سائحه
اوقف امجد السياره وركض عليها وقال انتى بخير فوجد لغتها غريبه
فنظرت له منار بقلق وخوف وقالت::قلتلك بلاش يا امجد عاجبك كدا هنعمل ايه دلوقتى بس اعمل ايه اتصل على خالتى اقلها
قال امجد وهو في غايه الغضب ::اسكتى بقي ده وقتو خلينا ناخدها قبل ما يجو الناس خلينا نوديها المستشفي
اخذها امجد وذهبو الى المستشفي
قالت منار لامجد وهى تقف قرب باب غرفه السيده::هنعمل ايه يا امجد لو عرفو انك خبطها هتبقي مصيبه تانيه لان انت مش معاك رخصه انا هقول ان انا الى كنت سايقه
قال امجد وهو عصبي::لازم اكلم ماما لازم
وضعت منار يدها على رائسها وقالت::معرفتش جنسيتها ايه يا امجد
قال امجد::شكلها اسيويه يعنى مش طالبه ذكاء
قالت منار ::بص يا امجد ندخلها انا وانت الاول نتكلم معاها
الدكتور خرج من الغرفه وتحدث لغه انجليزيه وسائل امجد::انت ابنها؟؟
نظر امجد الى الدكتور وكاد يقتله بعينيه وقال::ايه نعم ...ازاى يعنى ابنها يا دكتور شايفنى من اسيوى اوى كدا
ارتبك الدكتور وشعر انه سبب الاحراج للفتى وقال::لالا هوا بس سوء تفاهم عشان انا مشوفتكش اتكلمت خالص
نظر امجد الى منار وجدها تسرق الضحكات في صوت منخفض فاستدارر وجهه للطبيب وقال::هيا فيها ايه يا دكتور؟؟
قال الطبيب::متقلقش دى بس ذراعها اتكسر وحبه كدمات ممكن تدخل تتفاوض معاها قبل ما حد من الصحافه يشم خبر وشرطه السياحه وموال انت مش ادو
قالت منار::ينفع ندخلها دلوقتى يعنى
قال الطبيب ::ايووووة تقدرو تدخولولها بس شوفو هتتكلمو معاها ازاى
قال امجد ::شكرا يا دكتور لحد هنا مشكلتنا بقي
ذهب الطبيب من اماهم ووجد امجد منار مبتسمه
فقال لها وهو غاضب::افهم يعنى ايه الفرحه الى على بقك دى
قالت منار ::فرحه ايه اه اه يعنى عشان الاسيويه دى طلعت بخير
قال امجد وهو ينظر لها نظره غضب وغيظ وقال::مااااااااشي يا ست الفرحانه مين هيدخلها انا ولا انتى
ابتسمت منار اكثر وقالت ::انت طبعا يا ابن خالتى على الاقل الدم بيحن ....وجلست تضحك
((ثانيه)(كل الموضوع ان امجد شبهه الاسيوين شويا يعنى يدى صينى فلبينى*_*))
عدنا
نظر لها امجد وقال:: دم ايه والله اسيح دمك هنا ولا اكسرلك دراع زى الى جوا دى
قالت منار ::لالالا وليه ده كلو ادخلها انا
ومشيت تجاه الباب فشدها امجد وهو يقول::انا الاول يا ست الفرحانه
وعندما دخلو اول تفاجاء امجد بالفرحه على وجهه السيده واخذت تحدثو بلغتها
فتلوت منار ضكحاًعلى موقف امجد وقالت::مش قلتلك الدم بيحن ولا بلاش اتفضل قلها ان انت مش من بلدها
واخذت تضحك
ابتسم امجد ابتسامه مصطنعه وقال::وربنا لوريكى يا منار
واخذ يحدث السيده لغه فرنسيه لانها كانت تتقن تلك اللغه وامجد ايضاً يتقن تلك اللغه بسبب والديه يتحدثونها وبسبب اقامتهم منذ زمن بفرنسا
ما دار في حديثهم ان امجد تاسف للسيده واخبرها بانه سوف يقوم بصطحابها هيا وزوجها وابنتها الى المكان الذي يريدونه في الاسكندريه كل ذلك بسيارته الخاصه وتفاوض امجد مع السيده واتفق معها ماذا تخبر الصحفين اذا جاء اى شخص وخرج امجد وهو متفق مع السيده على كل شئ
وعندما خرج قال لمنار::كلمه بقي مسمعش منك يا خفيفه عشان انا عارف ان بقك ده هيخنقنى وكدا هبقي مضطر اخيطهولك هنا قبل مانمشي فسكتى احسن
سكتت منار واخرجت الهاتف وقالت::اذا كان كدا بقي اكلم خالتى الى زمانها قلقت علينا وانا كنت قافله الموبايل
نظر لها امجد وايضا اخرج هاتفه وقال::ايوووووة ازيك يا ماما جاين يا حببتى في الطريق متقلقيش اصل منار كانت جعانه اوى واضطريت اخدها تاكل في اى حته اه جاين اهو
فنظرت له منار نظره سخريه وقالت::وفرتلى رصيدى
هنشوف بقي هيحصل ايه بعد كدا بس المره الجايه
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
الواد ده لو ابنى كنت طلعته رحلة عمره مينساها
وشكرا على القصة الجميلة
وشكرا على القصة الجميلة
brave- lev 2
- عدد الرسائل : 309
العمر : 40
تاريخ التسجيل : 14/05/2008
رد: حظه جه كدة
شكرا على المرور املجك وبراف
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
الباقي في الطريق
شكرا على المرور
شكرا على المرور
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
وعندما وصلو الى الشقه التى سيقضون بها العطله اسرع امجد الى والدته لانه كان يعلم ان منار ستخبرها ان لم يخبرها
وقال لها وهو جالس بجانبها على الاريكه
::بصي يا ماما حصل حاجه وانا صلحتها بس ياريت تسامحينى بقي ومنخليش اجازتنا جنازتنا
نظرت له الوالده وجاء على وجهها الذهووول وخافت وقالت::ايييه حصل ايه قلي فهمنى ايه جنازة ايه في ايه
قال امجد ::لا يا ماما ولا جنازة ولا حاجه
ويتفاجئ امجد بوالده يخرج من الغرفه الداخليه ويقول::ابنك خبط واحده يابانيه يا روان
قالت الام::ايييييييه ازاى انا مش قلت ميسوقش يا منار
وحينها نظر امجد الى منار وكان يتمنى ان يضربها فلقد سبقت واخبرت والده بكل شئ
نهضت الوالده من على الاريكه وقالت ::خبطها ازاى فهمونى وايه الى حصل ليها والشرطه بتاعت السياحه عرفت
قال لها امجد:: اولا يا ماما ده مجرد كسر في ايدها وخدوش بسيطه وبعدين انا كنت عايز اسوق عربيتى وانتى عارفه انا مش اول مره اسوقها هوا الى حظ جه كدا
فقالت الام::كسر دماغك انت لسه بتتكلم انت تسكت خالص لما اعرف انت هببت ايه
قال الاب::عشان متقلقيش هوا اتفاوض مع الست دى واتفق هوا ومنار على انهم هيفسحوها طول الاسبوع او الفتره الى هيا اعداه
نظرت الام الى امجد وذهبت الى غرفتها واخذت والده
نظر امجد الى منار وتركها وخرج من الشقه
ذهب امجد وجلس بقرب البحر وظل صامت حتى جاء له اتصال فوجد رقم غريب فرد على الهاتف وقال::ايوة مين معايا
علم ان من على الهاتف السيده التى صدمها بالسياره ومازالت في المستشفي
تحدث اليها وعلم انها تريده
وعندما ذهب امجد ((متنسوش بيكلمها فرنساوى)) عندما ذهب امجد ودخل غرفه السيده سئلها ::عامله ايه النهارده؟؟
ردت عليه السيده وهى تبتسم وقالت::انا بخير معلش لو كنت اتصلت عليك وخليتك جيتلى تانى
قال امجد::ولا يهمك دانا الى اقلك انى اسف عشان خبطك
نظرت له السيده نظره فيها خجل وقالت::انا اتصلت عليك عشان ليا عندك طلب صغير جدا
ابتسم امجد وقال:: قوولى انا في الخدمه
فقالت السيده ::بنتى ((ميوكى)) في مشكله ومش لاقيه مواصله
قال امجد::قوليلي هيا فين دلوقتى وان اروح اجبها
..ذهب امجد واحضر ((ميوكى)) وكانت ميوكى جالسه في صمت تعتقد ان امجد احد المرشدين السياحين ولم تكن تعلم انه هو من صدم والدتها
وعندما كانو بالطريق قال امجد بصوت منخفض::بقي بدل ماتفسح مع صحابي هودى واجيب يابانين ايه الحظ ده
نظرت له ميوكى وقالت ::في حاجه؟؟
ابتسم امجد وقال::لا مفيش حاجه انتى عامله ايه؟؟
قالت ميوكى::وانت يخصك ايه انت مش السواق الى ماما بعتتو
نظر امجد نظره سخريه وقال::سواق مين...ثم تحدث بالمصري وقال:: سواق ال سواق مين يا امو سواق
فنظرت له ميوكى نظره تعجب وقالت:: بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه
نظر لها امجد وقال::يالا ياختى انزلى وصلنا مهى خروجاتى اليومين دول هتبقي خروجات يابانيه هشتغل مرشد((وايضا كان يتحدث بالمصري))
فنظرت له ميوكى مره اخرى وهى غاضبه وتقوول::انت بتقوووول ايه يا بنى ادم انت
فقال لها امجد بالفرنسي::اتفضلي انزلى وصلنااااا
فلم تنزل ميوكى وقالت:: انت اسيوى صح
غضب امجد وذهب تجاه بابها وفتحه وقال::لاااا مش اسيوى مصري مصري مصري اتفضلي وصلنا
فابتسمت ميوكى وقالت::اوك متتعصبش اوى كدا يا مصري مع ان شكلك اسيوى
واخذت تضحك كثيرا
ثم رن هاتف امجد فرد على الهاتف وقال:: ايوووووة
فقال صدديق امجد وهو يدعى (عادل) :: ايه يابنى ده اول يوم ولحد الان في الشارع مع مين ياباشا كل ده
قال امجد::هكون مع مين مع اليابان اتحدفت في بلوى لما اجيلكم هقلكم ومعايا مزة اسيويه كمان بس غبيه
فضحك عادل وقال::وصلت للاسيوى كمان يا معلم ماشي احنا على البحر لما تخلص الى معاك تعالا علينا
وكان حينها امجد يفتح باب غرفه السيده وقال لصديقه::بص يابنى انا على الباب اهو هخلص وهكون عندكم في اقل من عشر دقايق
فقال عادل::يخربيتك باب ايه؟؟؟؟
فقال امجد::غور يا عادل يخربيت مخك انت انا جيلك يا .........سلام
وعندما فتح امجد باب الغرفه ركضت ميوكى على والدتها
فقال امجد وهو يبتسم:: اييييه امشي انا بقي خلصنا
ابتسمت ميوكى وقالت لوالدتها وتحدثت بلغتها وقالت لوالدتها ::الواد ده بيضحك اوى يا ماما انتى هتديلو كام
قالت لها والدتها ::مش هديلو حاجه لانو عاملها خدمه
فنظرت له ميوكى وابتسمت فقال اامجد بصوت منخفض::ايه البت الهابله دى بتضحك على ايه انا عارف انو يوم مش معدى
ثم تحدث بالفرنسي وقال لها::في حاجه يا انسه في ايه هيا بنتك مالها
فقالت السيده وهى تبتسم ::ياريت منكونش عطلناك عن حاجه يا امجد بنتى بس عايزة تشكرك
فقال امجد ::لا شكر على واجب ولا يهمك يا..........اسمك غريب معلش
فقالت ميوكى::لا مش غريب اسمى (م ي و ك ى) جرب كدا تقولو
فابتسم امجد ابتسامه مصطنعه وقال بصوت منخفض :: اه دخلنا في حوار الاسم بقي وهتعد تشتهجا وشكلى هضربها
فقالت ميوكى ::بتقول ايه
فقال امجد بقول (م ي و ك ى)) اسم سهل فعلا
فقالت ميوكى ::شكرا
فقال امجد :: لا ولا يهمك كل ما اشوفك هقلك كدا يالا بقي اترحل انا
فقالت ميوكى ::يعنى ايه تترحل هيا دى مش بلدك
فابتسم امجد وعلى وجهه الغضب ايضا وقال:: اه داحنا مش هنخلص بقي لا بصي اترحل يعنى اروح بيتنا يعنى يالا اسيبكم في الجو الاسري ده
وخرج امجد وذهب الى اصدقائه وهناك قابل صديقه عادل وقال له عادل:: ايه يا معلم ايه اخبار المزة اليابانى
قال له احد اصدقائو الاخرين ::اكيد اصلـــي يا مان
فقال امجد::الله الله حورتو وعيشتو وتلاقيكم تخيلتو البت كمان لا بصو بقي زمان امى هتتجنن عليا انا قلت اسلم عليكم وبكره نتقابل
وترك امجد اصدقائه وذهب الى والدته واخبرها بما حدث
وفي اليوم التانى جاء اتصال لامجد من ميوكى واخبرتو انها تريد ان تذهب للغطس وتريده ياتى معها
وحينها كان امجد مع منار فقالت له منار::مين يا امجد؟؟
قال امجد::هيكون مين يا وش الهنا الناس الى خبطهم طبعا البت بنت الست الى خبطها
ابتسمت منار وقالت::الله هوا احنا هنخرج معاهم النهارده
نظر امجد لمنار نظره بها استحقار وقال:: انتى هابله صح ايه الى مفرحك بصي يا منار اطلعى من دماغى بجد اوقات بحس ا ن انا الى اكبر منك يا بت دانتى اكبر منى ازاى مش عارف مخك صغير ياعينى
نظرت له منار وقالت::عادى عادى مخى صغير طبعا جمب الامخاخ اليابانيه توشيبا بقي وخد عندك ماركات
قال امجد ::بت كفايا خفه
دخلت والده امجد عليهم وجدت النار مشتعله بين الاثنين
فنظرت لهم هما الاتنين وقالت::ايييييييه بتتخانقو على اييييه ارحمونى ده عذاب انتو الاتنين والله ولا كانك انتى الكبيره يا منار في ايه يا بينتى
نهضت منار عن الكرسي وقالت ::يا خالتو الواد ده قرفان من كل الى حواليه وانا مش عملتلو حاجه هوا غاوى خناق
فقالت الام ::ايه سبب الخناق يا منار
فقال امجد ::يا ماما .........فقاطعته الام وقالت::امجـــــــــــــــــــد انا قلت يا مناااار اسكت انت خالص فاهم ولا لا
فقال منار ::يا خالتوو البت اليابانيه اتصلت عليه وكل ده عشان بسئلو في اييييه؟؟
فقالت الام ل امجد::هوا في ايه يا امجد تانى
قال امجد وهو غاضب ::يا ماما البنت دى عايزانى اروح معاها عشان هتغطس وانا صحابي المفروض انزل معاهم
قالت له والدته::هوا مش انت الى عرضت كدا اتفضل خد منار وروح
ارتدى امجد ملابسه واخذ منار معه وذهب الى الفتاه
وهناك استمتع امجد ومنار مع ميوكى بالبحر وكانت هذه اول مره لمنار تدخ بقارب الى البحر وترى الغواصين وكل ذلك
وهم بالسياره كان امجد يوصل ميوكى فقالت ميوكى::ا(ا م ج د) انا فرحانه اليوم كان جميل شكرا اوى ليكم انت ومنار
فقال امجد::ايوة وكان يوم جميل لينا احنا كمان
قالت منار وهى تبتسم ::قلها يا امجد انى كنت مبسوطه وانها لذيذه اوى وهتعلم الفرنسي عشان اعرف اتكلم معاها
فقال امجد ما قالته منار لميوكى وكانت ميوكى سعيده بهم لان اصبح لديها صديقين جدد
وعندما وصل امجد الى المنزل اتصلت عليه ميوكى وقالت له ان والدتها معها الان في الفندق وتريد ان تتحدث اليه
تحدث امجد مع السيده واخبرته انها خرجت من المستشفي كانت تتاسف له على ازعاجهم له
فرح امجد وقال::لا لامتتاسفيش خروجات ميوكى كانت جميله جدااااا وبنتك لذيذه جدا وانا سعيد انك بقيتى احسن
كان امجد في غايه السعاده لان ابحت السيده بخير وانتهى الامر ولن يطلبوة مره اخرى
وهاهو اول يوم لك يا امجد مع اصدقائك
......................يتبع......................
وقال لها وهو جالس بجانبها على الاريكه
::بصي يا ماما حصل حاجه وانا صلحتها بس ياريت تسامحينى بقي ومنخليش اجازتنا جنازتنا
نظرت له الوالده وجاء على وجهها الذهووول وخافت وقالت::ايييه حصل ايه قلي فهمنى ايه جنازة ايه في ايه
قال امجد ::لا يا ماما ولا جنازة ولا حاجه
ويتفاجئ امجد بوالده يخرج من الغرفه الداخليه ويقول::ابنك خبط واحده يابانيه يا روان
قالت الام::ايييييييه ازاى انا مش قلت ميسوقش يا منار
وحينها نظر امجد الى منار وكان يتمنى ان يضربها فلقد سبقت واخبرت والده بكل شئ
نهضت الوالده من على الاريكه وقالت ::خبطها ازاى فهمونى وايه الى حصل ليها والشرطه بتاعت السياحه عرفت
قال لها امجد:: اولا يا ماما ده مجرد كسر في ايدها وخدوش بسيطه وبعدين انا كنت عايز اسوق عربيتى وانتى عارفه انا مش اول مره اسوقها هوا الى حظ جه كدا
فقالت الام::كسر دماغك انت لسه بتتكلم انت تسكت خالص لما اعرف انت هببت ايه
قال الاب::عشان متقلقيش هوا اتفاوض مع الست دى واتفق هوا ومنار على انهم هيفسحوها طول الاسبوع او الفتره الى هيا اعداه
نظرت الام الى امجد وذهبت الى غرفتها واخذت والده
نظر امجد الى منار وتركها وخرج من الشقه
ذهب امجد وجلس بقرب البحر وظل صامت حتى جاء له اتصال فوجد رقم غريب فرد على الهاتف وقال::ايوة مين معايا
علم ان من على الهاتف السيده التى صدمها بالسياره ومازالت في المستشفي
تحدث اليها وعلم انها تريده
وعندما ذهب امجد ((متنسوش بيكلمها فرنساوى)) عندما ذهب امجد ودخل غرفه السيده سئلها ::عامله ايه النهارده؟؟
ردت عليه السيده وهى تبتسم وقالت::انا بخير معلش لو كنت اتصلت عليك وخليتك جيتلى تانى
قال امجد::ولا يهمك دانا الى اقلك انى اسف عشان خبطك
نظرت له السيده نظره فيها خجل وقالت::انا اتصلت عليك عشان ليا عندك طلب صغير جدا
ابتسم امجد وقال:: قوولى انا في الخدمه
فقالت السيده ::بنتى ((ميوكى)) في مشكله ومش لاقيه مواصله
قال امجد::قوليلي هيا فين دلوقتى وان اروح اجبها
..ذهب امجد واحضر ((ميوكى)) وكانت ميوكى جالسه في صمت تعتقد ان امجد احد المرشدين السياحين ولم تكن تعلم انه هو من صدم والدتها
وعندما كانو بالطريق قال امجد بصوت منخفض::بقي بدل ماتفسح مع صحابي هودى واجيب يابانين ايه الحظ ده
نظرت له ميوكى وقالت ::في حاجه؟؟
ابتسم امجد وقال::لا مفيش حاجه انتى عامله ايه؟؟
قالت ميوكى::وانت يخصك ايه انت مش السواق الى ماما بعتتو
نظر امجد نظره سخريه وقال::سواق مين...ثم تحدث بالمصري وقال:: سواق ال سواق مين يا امو سواق
فنظرت له ميوكى نظره تعجب وقالت:: بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه
نظر لها امجد وقال::يالا ياختى انزلى وصلنا مهى خروجاتى اليومين دول هتبقي خروجات يابانيه هشتغل مرشد((وايضا كان يتحدث بالمصري))
فنظرت له ميوكى مره اخرى وهى غاضبه وتقوول::انت بتقوووول ايه يا بنى ادم انت
فقال لها امجد بالفرنسي::اتفضلي انزلى وصلنااااا
فلم تنزل ميوكى وقالت:: انت اسيوى صح
غضب امجد وذهب تجاه بابها وفتحه وقال::لاااا مش اسيوى مصري مصري مصري اتفضلي وصلنا
فابتسمت ميوكى وقالت::اوك متتعصبش اوى كدا يا مصري مع ان شكلك اسيوى
واخذت تضحك كثيرا
ثم رن هاتف امجد فرد على الهاتف وقال:: ايوووووة
فقال صدديق امجد وهو يدعى (عادل) :: ايه يابنى ده اول يوم ولحد الان في الشارع مع مين ياباشا كل ده
قال امجد::هكون مع مين مع اليابان اتحدفت في بلوى لما اجيلكم هقلكم ومعايا مزة اسيويه كمان بس غبيه
فضحك عادل وقال::وصلت للاسيوى كمان يا معلم ماشي احنا على البحر لما تخلص الى معاك تعالا علينا
وكان حينها امجد يفتح باب غرفه السيده وقال لصديقه::بص يابنى انا على الباب اهو هخلص وهكون عندكم في اقل من عشر دقايق
فقال عادل::يخربيتك باب ايه؟؟؟؟
فقال امجد::غور يا عادل يخربيت مخك انت انا جيلك يا .........سلام
وعندما فتح امجد باب الغرفه ركضت ميوكى على والدتها
فقال امجد وهو يبتسم:: اييييه امشي انا بقي خلصنا
ابتسمت ميوكى وقالت لوالدتها وتحدثت بلغتها وقالت لوالدتها ::الواد ده بيضحك اوى يا ماما انتى هتديلو كام
قالت لها والدتها ::مش هديلو حاجه لانو عاملها خدمه
فنظرت له ميوكى وابتسمت فقال اامجد بصوت منخفض::ايه البت الهابله دى بتضحك على ايه انا عارف انو يوم مش معدى
ثم تحدث بالفرنسي وقال لها::في حاجه يا انسه في ايه هيا بنتك مالها
فقالت السيده وهى تبتسم ::ياريت منكونش عطلناك عن حاجه يا امجد بنتى بس عايزة تشكرك
فقال امجد ::لا شكر على واجب ولا يهمك يا..........اسمك غريب معلش
فقالت ميوكى::لا مش غريب اسمى (م ي و ك ى) جرب كدا تقولو
فابتسم امجد ابتسامه مصطنعه وقال بصوت منخفض :: اه دخلنا في حوار الاسم بقي وهتعد تشتهجا وشكلى هضربها
فقالت ميوكى ::بتقول ايه
فقال امجد بقول (م ي و ك ى)) اسم سهل فعلا
فقالت ميوكى ::شكرا
فقال امجد :: لا ولا يهمك كل ما اشوفك هقلك كدا يالا بقي اترحل انا
فقالت ميوكى ::يعنى ايه تترحل هيا دى مش بلدك
فابتسم امجد وعلى وجهه الغضب ايضا وقال:: اه داحنا مش هنخلص بقي لا بصي اترحل يعنى اروح بيتنا يعنى يالا اسيبكم في الجو الاسري ده
وخرج امجد وذهب الى اصدقائه وهناك قابل صديقه عادل وقال له عادل:: ايه يا معلم ايه اخبار المزة اليابانى
قال له احد اصدقائو الاخرين ::اكيد اصلـــي يا مان
فقال امجد::الله الله حورتو وعيشتو وتلاقيكم تخيلتو البت كمان لا بصو بقي زمان امى هتتجنن عليا انا قلت اسلم عليكم وبكره نتقابل
وترك امجد اصدقائه وذهب الى والدته واخبرها بما حدث
وفي اليوم التانى جاء اتصال لامجد من ميوكى واخبرتو انها تريد ان تذهب للغطس وتريده ياتى معها
وحينها كان امجد مع منار فقالت له منار::مين يا امجد؟؟
قال امجد::هيكون مين يا وش الهنا الناس الى خبطهم طبعا البت بنت الست الى خبطها
ابتسمت منار وقالت::الله هوا احنا هنخرج معاهم النهارده
نظر امجد لمنار نظره بها استحقار وقال:: انتى هابله صح ايه الى مفرحك بصي يا منار اطلعى من دماغى بجد اوقات بحس ا ن انا الى اكبر منك يا بت دانتى اكبر منى ازاى مش عارف مخك صغير ياعينى
نظرت له منار وقالت::عادى عادى مخى صغير طبعا جمب الامخاخ اليابانيه توشيبا بقي وخد عندك ماركات
قال امجد ::بت كفايا خفه
دخلت والده امجد عليهم وجدت النار مشتعله بين الاثنين
فنظرت لهم هما الاتنين وقالت::ايييييييه بتتخانقو على اييييه ارحمونى ده عذاب انتو الاتنين والله ولا كانك انتى الكبيره يا منار في ايه يا بينتى
نهضت منار عن الكرسي وقالت ::يا خالتو الواد ده قرفان من كل الى حواليه وانا مش عملتلو حاجه هوا غاوى خناق
فقالت الام ::ايه سبب الخناق يا منار
فقال امجد ::يا ماما .........فقاطعته الام وقالت::امجـــــــــــــــــــد انا قلت يا مناااار اسكت انت خالص فاهم ولا لا
فقال منار ::يا خالتوو البت اليابانيه اتصلت عليه وكل ده عشان بسئلو في اييييه؟؟
فقالت الام ل امجد::هوا في ايه يا امجد تانى
قال امجد وهو غاضب ::يا ماما البنت دى عايزانى اروح معاها عشان هتغطس وانا صحابي المفروض انزل معاهم
قالت له والدته::هوا مش انت الى عرضت كدا اتفضل خد منار وروح
ارتدى امجد ملابسه واخذ منار معه وذهب الى الفتاه
وهناك استمتع امجد ومنار مع ميوكى بالبحر وكانت هذه اول مره لمنار تدخ بقارب الى البحر وترى الغواصين وكل ذلك
وهم بالسياره كان امجد يوصل ميوكى فقالت ميوكى::ا(ا م ج د) انا فرحانه اليوم كان جميل شكرا اوى ليكم انت ومنار
فقال امجد::ايوة وكان يوم جميل لينا احنا كمان
قالت منار وهى تبتسم ::قلها يا امجد انى كنت مبسوطه وانها لذيذه اوى وهتعلم الفرنسي عشان اعرف اتكلم معاها
فقال امجد ما قالته منار لميوكى وكانت ميوكى سعيده بهم لان اصبح لديها صديقين جدد
وعندما وصل امجد الى المنزل اتصلت عليه ميوكى وقالت له ان والدتها معها الان في الفندق وتريد ان تتحدث اليه
تحدث امجد مع السيده واخبرته انها خرجت من المستشفي كانت تتاسف له على ازعاجهم له
فرح امجد وقال::لا لامتتاسفيش خروجات ميوكى كانت جميله جدااااا وبنتك لذيذه جدا وانا سعيد انك بقيتى احسن
كان امجد في غايه السعاده لان ابحت السيده بخير وانتهى الامر ولن يطلبوة مره اخرى
وهاهو اول يوم لك يا امجد مع اصدقائك
......................يتبع......................
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
لما اشوف ردود
اكتر
اكتر
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
هما هيسيبوه؟؟؟
ده واد لقطة
ياباني أصلي
هههههه
ده واد لقطة
ياباني أصلي
هههههه
amalgam- observer
- عدد الرسائل : 2553
تاريخ التسجيل : 04/10/2007
رد: حظه جه كدة
انه اول يوم لامجد وهاهو مع اصدقائه يخرج ويذهب الى الشاطئ ومنار جالسه قرب خالتها ولا تذهب الى مكان اخر
وبعد مرور يومين كان امجد داخل البحر وهاتفه كان يدق ولكنه من المؤكد لم يكن يسمع
و عندما خرج امجد من البحر لم ينظر على هاتفه ولكنه اخذ اغراضه وذهب غير ملابسه وذهب الى المنزل
وهناك دخل امجد غرفته واخذ حمامه وعندما كان خارج من الغرفه سمع منار تنادى عليه فوقف متصلب وقال::في ايييييه؟؟
ذهبت منار نحوة وقالت وهى يبدو عليها الاحباط:: انا زهقانه وعايزة اخرج خدنى معاك لان خالتو مش بتروح حتت كتير زيك
فنظر لها امجد وقال::انا خارج مع صحابي انتى هتتحشري ليييييه
فقالت له منار وهى حزينه:: يعنى اخرج لوحدى يا امجد دانا اختك يا اخى خدنى خرجنى وبعدين ابقي اخرج مع صحابك
فقال امجد ::ماشي يوم تانى سلام دلوقتى
وذهب امجد وترك منار جالسه حزينه كانت منار جالسه على كرسي وبعد دقائق نهضت وارتدت ملابسها وقالت لخالتها انها سوف تخرج قليلا
وخرجت منار وذهبت الى محل حلويات وكانت تقف لتجلب ايس كريم و بعد ان احضرت الايس كريم التفت فاصطدمت في فتى واتسخت ملابس الفتى من الايس كريم
فصمتت منار ثم رفعت نظرها الى الفتى في خوف وتريد ان تعتذر له ولكن بمجرد ان ونظرت الى وجهه ارتفع صوتها ضحكاًً
فنظر لها الفتى الذى هو ((امجد)) وقال لها::بتضحكى على اييييييييييييييه انتى اتجننتى بتبهدلى هدومى وتضحكى
فنظرت له منار وهي تضحك ومشيت من امامه
وذهبت الى الشاطئ تتمشي عليه
وهاهو امجد ذهب الى اقرب مكان به ماء واغرق ملابسه بالماء وركب سيارته وذهب الى البيت وغير ملابسه ونزل
وعندما كانت منار على الشاطئ جاء احد الشبان وقال لها ::ماشيه لوحدك ليه معقول كل الجمال ده مش لاقي حد يمشي معاه
ارتعبت منار واخذت تتقدم بخطواتها سريعا واوقفت اقرب سياره اجره وركبتها وفي منتصف الطريق تعطلت تلك السياره فقال السائق لمنار :: انا اسف يا انسه العربيه عطلت استنى شويا اشوف مالها
فقالت منار ::لالا انا هنزل اقف بعيد اشوف عربيه تانيه حسابك كام
قال السائق::مش عايز حاجه اتفضلي انتتى لو عرفتى تاخدى عربيه تانيه
صمتت منار وبعدت بخطواتها واخذت تتحدث الى نفسها وهى ترن على امجد:: يالا يا امجد رد بقي المكان هنا ضلمه ومفيهوش حد انا خايفه يارب يرد
ولم يرد امجد عليها وذلك لانه كان غاضب منها وكانت منار واقفه في غايه الرعب فهى تقف في مكان مظلم بعض الشئ وهذا السائق انه شاب وسيم يبدو عليه يبلغ من العمر25عاما
نظرت منار نحوه وجدته يحاول جاهدا ان يصلح السياره فرفعت هاتفها على اذنيها واتصلت على خالتها ولكن هاتف خالتها وهاتف زوج خالتها لا يرد فيبدو ان الهاتف بعيد عنهم
فصمتت منار ووقفت تنظر الى الطريق وفجئه وجدت من يخبط على كتفها فصرخت وقالت :: ايه ايه عايز ايه؟
فقال الفتى::اهدى يا انسه لو سمحت انا جى اقلك تعالى اعدى في العربيه على ما الميكانيكى الى كلمتو يجى
فاستدار وجه منار وقالت::شكرا اتفضل امشي انت من هنا وروح لعربيتك
فذهب الفتى مره اخرى الى سيارته ولم يمر دقائق حتى جاء الرجل المسئول عن تصليح السياره وفعل ما يطلب القيام به وتم تشغيل السياره
فذهب الفتى نحو منار وقال:: على فكره يا انسه انا عندى اخوات بنات ومقدر ان انتى خايفه منى كدا لو سمحتى بقي السياره اتصلحت اتفضلي عشان اوصلك
نظرت له منار وذهبت نحو السياره وصعدت وعندما وصلو قال الفتى:: حمدالله على سلامتك يا انسه ومعلش لو كانت عربيتى عطلتك
فقالت له منار::ماشي حسابك كام؟؟
ودفعت له منار ولكن لم يتحرك الفتى من امام الباب حتى تاكد صعود منار ثم ذهب الى طريقه
صعدت منار الى الشقه وتفاجئت بخالتها تقول : ايه يا منار كنتى في ن يا ماما كل ده
قالت منار:: ايه يا خالتو كنت بتمشي وبعدين اانا اتصلت عليكى وانتى مش رديتى عليا
قالت خالتها::متنزليش لوحدك تانى متاخر انا سيبتك تنزلى افتكرتك هتروحى الشط الى قريب هنا مش البعيد عننا
فقالت ::ماشي يا خالتو
ودخلت منار غرفتها وتفاجئت بهاتفها كان مغلق بسبب الشحن ولم تاخذ بالها ولذلك عندما اتصلت خالتها وجدت الهاتف مغلق
ولكن مر اليوم على خير
وهاهو امجد ياكل في احد المطاعم ويتفاجاء برقم غريب يرن على هاتفه فيرد قائلا ::مين معايا
ولكنه يتفاجاء انها تلك السيده التى صدمها بالسياره انها السيده اليابانيه وكانت تخبره ان ابنتها تعرضت لظروف ادت الى تاخرها على طيارتها وهى تريد منه ان يقف بجانبها حتى رحلتها القادمه واعطته المكان الذى تجلس به ابنتها ميوكى
اغلق امجد الهاتف وهو في غايه الغضب فقال له احد اصدقائه :: مالك يا باشا كنت لسه بتتكلم لغه غير لغتنا يا معلم كنت بتكلم مين
فقال امجد::بكلم الهانم اليابانيه الى مصدقت عرفت حد في مصر
فقال له صديقه:: ودى عايزة منك ايه تانى
قال امجد::ابدا يا سيدى عايزانى اهتم ببنتها ميوكى على ما يجى معاد سفرها
فقال صديقه :: ودى حاجه تزعل بردو يا عم رووووح
فقال امجد::منا فعلا لازم اروح دلوقتى للهانم
وذهب امجد الى ميوكى وعندما صعدت معه ميوكى تفاجاء امجد بحقيبه ملابسها
فقال بداخله:: ايه ده يادى المصيبه دى معاها شنطتها ليه دى دانا لو روحت لماما بيها هتبهدلنى
قالت ميوكى:: ازيك يا امجد
فقال امجد ::كويس انتى عامله ايه وجايبه شنطه هدومك ليه
قالت له ميوكى ::انا اسفه يا امجد بس انا مفيش مكان اعد فيه ماما بعتتلى فلوس ولسه موصلتش وممعايش فلوس احجز في مكان تانى اعد فيه
فنظر لها امجد وابتسم وصمت
واخذ يفكر ماذا سيفعل؟؟
وبعد مرور يومين كان امجد داخل البحر وهاتفه كان يدق ولكنه من المؤكد لم يكن يسمع
و عندما خرج امجد من البحر لم ينظر على هاتفه ولكنه اخذ اغراضه وذهب غير ملابسه وذهب الى المنزل
وهناك دخل امجد غرفته واخذ حمامه وعندما كان خارج من الغرفه سمع منار تنادى عليه فوقف متصلب وقال::في ايييييه؟؟
ذهبت منار نحوة وقالت وهى يبدو عليها الاحباط:: انا زهقانه وعايزة اخرج خدنى معاك لان خالتو مش بتروح حتت كتير زيك
فنظر لها امجد وقال::انا خارج مع صحابي انتى هتتحشري ليييييه
فقالت له منار وهى حزينه:: يعنى اخرج لوحدى يا امجد دانا اختك يا اخى خدنى خرجنى وبعدين ابقي اخرج مع صحابك
فقال امجد ::ماشي يوم تانى سلام دلوقتى
وذهب امجد وترك منار جالسه حزينه كانت منار جالسه على كرسي وبعد دقائق نهضت وارتدت ملابسها وقالت لخالتها انها سوف تخرج قليلا
وخرجت منار وذهبت الى محل حلويات وكانت تقف لتجلب ايس كريم و بعد ان احضرت الايس كريم التفت فاصطدمت في فتى واتسخت ملابس الفتى من الايس كريم
فصمتت منار ثم رفعت نظرها الى الفتى في خوف وتريد ان تعتذر له ولكن بمجرد ان ونظرت الى وجهه ارتفع صوتها ضحكاًً
فنظر لها الفتى الذى هو ((امجد)) وقال لها::بتضحكى على اييييييييييييييه انتى اتجننتى بتبهدلى هدومى وتضحكى
فنظرت له منار وهي تضحك ومشيت من امامه
وذهبت الى الشاطئ تتمشي عليه
وهاهو امجد ذهب الى اقرب مكان به ماء واغرق ملابسه بالماء وركب سيارته وذهب الى البيت وغير ملابسه ونزل
وعندما كانت منار على الشاطئ جاء احد الشبان وقال لها ::ماشيه لوحدك ليه معقول كل الجمال ده مش لاقي حد يمشي معاه
ارتعبت منار واخذت تتقدم بخطواتها سريعا واوقفت اقرب سياره اجره وركبتها وفي منتصف الطريق تعطلت تلك السياره فقال السائق لمنار :: انا اسف يا انسه العربيه عطلت استنى شويا اشوف مالها
فقالت منار ::لالا انا هنزل اقف بعيد اشوف عربيه تانيه حسابك كام
قال السائق::مش عايز حاجه اتفضلي انتتى لو عرفتى تاخدى عربيه تانيه
صمتت منار وبعدت بخطواتها واخذت تتحدث الى نفسها وهى ترن على امجد:: يالا يا امجد رد بقي المكان هنا ضلمه ومفيهوش حد انا خايفه يارب يرد
ولم يرد امجد عليها وذلك لانه كان غاضب منها وكانت منار واقفه في غايه الرعب فهى تقف في مكان مظلم بعض الشئ وهذا السائق انه شاب وسيم يبدو عليه يبلغ من العمر25عاما
نظرت منار نحوه وجدته يحاول جاهدا ان يصلح السياره فرفعت هاتفها على اذنيها واتصلت على خالتها ولكن هاتف خالتها وهاتف زوج خالتها لا يرد فيبدو ان الهاتف بعيد عنهم
فصمتت منار ووقفت تنظر الى الطريق وفجئه وجدت من يخبط على كتفها فصرخت وقالت :: ايه ايه عايز ايه؟
فقال الفتى::اهدى يا انسه لو سمحت انا جى اقلك تعالى اعدى في العربيه على ما الميكانيكى الى كلمتو يجى
فاستدار وجه منار وقالت::شكرا اتفضل امشي انت من هنا وروح لعربيتك
فذهب الفتى مره اخرى الى سيارته ولم يمر دقائق حتى جاء الرجل المسئول عن تصليح السياره وفعل ما يطلب القيام به وتم تشغيل السياره
فذهب الفتى نحو منار وقال:: على فكره يا انسه انا عندى اخوات بنات ومقدر ان انتى خايفه منى كدا لو سمحتى بقي السياره اتصلحت اتفضلي عشان اوصلك
نظرت له منار وذهبت نحو السياره وصعدت وعندما وصلو قال الفتى:: حمدالله على سلامتك يا انسه ومعلش لو كانت عربيتى عطلتك
فقالت له منار::ماشي حسابك كام؟؟
ودفعت له منار ولكن لم يتحرك الفتى من امام الباب حتى تاكد صعود منار ثم ذهب الى طريقه
صعدت منار الى الشقه وتفاجئت بخالتها تقول : ايه يا منار كنتى في ن يا ماما كل ده
قالت منار:: ايه يا خالتو كنت بتمشي وبعدين اانا اتصلت عليكى وانتى مش رديتى عليا
قالت خالتها::متنزليش لوحدك تانى متاخر انا سيبتك تنزلى افتكرتك هتروحى الشط الى قريب هنا مش البعيد عننا
فقالت ::ماشي يا خالتو
ودخلت منار غرفتها وتفاجئت بهاتفها كان مغلق بسبب الشحن ولم تاخذ بالها ولذلك عندما اتصلت خالتها وجدت الهاتف مغلق
ولكن مر اليوم على خير
وهاهو امجد ياكل في احد المطاعم ويتفاجاء برقم غريب يرن على هاتفه فيرد قائلا ::مين معايا
ولكنه يتفاجاء انها تلك السيده التى صدمها بالسياره انها السيده اليابانيه وكانت تخبره ان ابنتها تعرضت لظروف ادت الى تاخرها على طيارتها وهى تريد منه ان يقف بجانبها حتى رحلتها القادمه واعطته المكان الذى تجلس به ابنتها ميوكى
اغلق امجد الهاتف وهو في غايه الغضب فقال له احد اصدقائه :: مالك يا باشا كنت لسه بتتكلم لغه غير لغتنا يا معلم كنت بتكلم مين
فقال امجد::بكلم الهانم اليابانيه الى مصدقت عرفت حد في مصر
فقال له صديقه:: ودى عايزة منك ايه تانى
قال امجد::ابدا يا سيدى عايزانى اهتم ببنتها ميوكى على ما يجى معاد سفرها
فقال صديقه :: ودى حاجه تزعل بردو يا عم رووووح
فقال امجد::منا فعلا لازم اروح دلوقتى للهانم
وذهب امجد الى ميوكى وعندما صعدت معه ميوكى تفاجاء امجد بحقيبه ملابسها
فقال بداخله:: ايه ده يادى المصيبه دى معاها شنطتها ليه دى دانا لو روحت لماما بيها هتبهدلنى
قالت ميوكى:: ازيك يا امجد
فقال امجد ::كويس انتى عامله ايه وجايبه شنطه هدومك ليه
قالت له ميوكى ::انا اسفه يا امجد بس انا مفيش مكان اعد فيه ماما بعتتلى فلوس ولسه موصلتش وممعايش فلوس احجز في مكان تانى اعد فيه
فنظر لها امجد وابتسم وصمت
واخذ يفكر ماذا سيفعل؟؟
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
يلا يا نيو قولى هيعمل ايه؟
twolights- observer
- عدد الرسائل : 3278
تاريخ التسجيل : 01/11/2007
رد: حظه جه كدة
الباقي في الطريق
شكرا على المرور
شكرا على المرور
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
يالا اليكم الجزء التالى
في نفس ذلك اليوم وعندما كان جالس امجد مه ميوكى بالسياره استخدم هاتفه واتصل على والدته واخبرها امر ميوكى
ولحسن حظ ميوكى تفهمت والده امجد للامر وقالت له بان يجلبها معه فلا يوجد ضرر
وعندما دخل امجد الشقه بميوكى
نظرت لها الام وقالت::هيا دى ميوكى وهتمشي امتى بقي
ضحك امجد وقال::استقبالك متلاقيش منو دلوقتى بقي نادر ان الناس تسال ضيوفها وهما عالباب هتمشو امتى من قبل حتى ما يعدو
فقالت الام::مش هرد عليك عشان انت عارف ان دى امرها يختلف
نظرت لهم ميوكى وابتسمت وقالت::ازيك يا ماما
قالت لها الام::بخير انتى ازيك اتفضلي ادخلى
((مؤكد ان ام امجد لديها قدر من اللغه الفرنسيه اعلا من امجد))
نامت ميوكى مع منار في نفس الغرفه
وهاهو ثانى يوم يهرب امجد ويترك ميوكى بالمنزل وعندما استيقظتت الام جهزت الفطور للبنات ثم اخذتهم وذهبت الى قلب المدينه
ودخلت الام مطعم كبير وارسلت منار تحضر السلطه
وتفاجاء منار بالذى يقف بجانبها يقول لها ::انتى تانى ياترى فاكرانى ولا لا
نظرت له منار وقالت::مش اوى بس شوفتك قبل كدا انت تعرفنى
فقال الفتى::انا ادم 25سنه وبشتغل مرشد هنا
فقالت منار::بردو مفتكرش انا قابلت مرشدين هنا
فابتسم الفتى وقال::هقلك شوفتينى فين بس متجريش من قدامى
فقالت منار::ليه يعنى اجرى وبعدين خلص طبق السلطه هيقع منو من كتر ما مليتو
فضحك ادم وقال::لا وعلى ايه نوصل للدرجه انا هقلك انا ابقي السواق الى وصلك امبارح للبيت
صمتت منار ولم تتحرك ثم قالت::طيب عن اذنك زمان خالتو قلقت عليا
فضحك ادم وقال::احلا حاجه انى حاسس انها هابله بس لذيذه
وعندما جلست منار قالت خالتها::مين ده الى كنتى بترغي معاه
قالت منار::ده واحد يا خالتو كان تايهه
قالت خالتها ::مش باين انو تايهه بصي كدا
نظرت منار فوجدته يقف على اول طاوله كبيرررره عليها عدد من الاجانب
فئعادت نظرها حيثما كان وصمتت ونظرت امامها
فقالت الخاله::ميوكى ايه رائيك في المطعم ده
فقالت ميوكى ::جميل جدا انا بشكرك على انك جبتينى هنا
وعندما كانت تتحدث ميوكى الى الخاله ارادت منار الذهاب للحمام فنهضت وذهبت وعندما دخلت الحمام غسلت يدها ووقفت لثوانى تنظر الى نفسها
ثم نشفت يدها وخرجت ولم تكمل عده خطوات حتى وجدت ادم وقال::ايه ده بقي تانى يا....
فقالت منار::في حاجه
فقال ادم::مفيش لا ..انتى في حاجه؟؟
فقالت منار ::لا مفيش
ثم مشيت وذهبت الى خالتها وعندما جلست تناولت طعامها ونهضت مع خالتها وميوكى
وفي اليوم التالى كانت منار ذاهبه بمفردها لشراء القليل من الاشياء ولكن تفاجاء على بوابه منزلهم تقف سياره اجرى
فتركب منار لينقلها السائق الى ما تريد
فقالت له على مكان ما تريد الذهاب فقال لها::بس كدا بسيطه خالص
فقالت منار::انت تانى انت عايز منى ايه
فقال ادم::انا مش عايز حاجه انا بس انسان رخم بحب ارزل على الناس وخصوصا لما يكون اسلوبهم لذيذ يشد الواحد
فقالت منار::كويس ان انت عارف انك رزل سوق بقي وانت ساكت
فقال ادم ::حاضر
فقالت منار::ثم ان انت مرشد ولا سواق تاكسي
فابتسم ادم في خفيه ثم قال:: لالا انا مرشد طبعا دى عربيه واحد صاحبي
فقالت منار ::اه طيب اتفضل شوف طريقك
فقال ادم ::حاضر
وعندما خرجت منار من السياره وجلبت ما تريد وعادت الى المنزل
توالت خروجات منار ويتكرر اللقاء ب ادم وهاهم يتحدثون ثم يتعرفون من جديد
وانها منار جالسه في غرفتها يدق هاتفها فترد وتقول::في ايه يا ادم
فيقول ادم::مفيش حاجه يا منار بس كنت عايز اطمنك انى حجزتلك الطياره بتاعت اليابان دى الى قلتى عليها
فقالت منار::شكرا يا ادم
فقال ادم::بس شكرا مفيش ثانكس ميرسي بس شكرا
فقالت منار::عايز ايه يعنى عمولتك
فقال ادم::روحى روحى يالا يابنتى نامى ولا اعدى فكرى فيا براحتك
فقالت منار::افكر فيك ده مين الى وصلك خيالك لهناك اوى كدا خيالك واسع يا عم ادم روح انت نام
فقال ادم::لا كدا هروح انام تصبحى على خير
فقالت منار::وانت من اهلو مع السلامه
واغلقت الهاتف ثم خرجت الى خالتها تخبرها ب ان انتهى امر تذكره ميوكى
فتقول الخاله::طيب كويس بس البنت من الصبح مجتش وامجد معاها بس ده مجنون ممكن يكون في حاجه
فقالت منار::لالا ياخالتو اكيد مفيش حاجه اصبري انتى بس
وصمتت منار واخذت تشاهد التلفاز مع خالتها
وها انت يا امجد تجلس مع ميوكى في احد الحدائق
نظرت مييوكى الى امجد وقالت::امجد انت حبيت قبل كدا
قال امجد::لا محبتش وبحبش يعنى ولا صناعه كدا ولا صناعه كدا
فقالت ميوكى::يعنى ايه صناعه كدا صناعه كدا
قال امجد ::لا ده مثل شعبي متركزيش انتى بس عشان متفرفريش
تعجبت ميوكى وقالت::هوا لو بنت حبت ولد هنا تروح تقلو ولا لا
قال امجد::لا تعد ساكته وتقفل بقها
فقالت ميوكى::احنا عندنا الى يحب يقول
قال امجد ::واحنا عندنا الى يحب يسكت وميقلش
قالت ميوكى ::ليه كدااا
قال امجد::عشان الى بيقول بيتبهدل هتقولى ليه هقلك القدر ياست الرومانسيه
قالت ميوكى::انت بتسمع اغانى هاديه
قال امجد::بصي في دى مش هتلاقي توافق انتى بتسمعى عم الحج بتاعكم انا بسمع عم الحج بتاعنا
قالت ميوكى ::عمو حج
قال امجد ::اه عمو حج ده راجل شرير ومتجبيش سيرتو تانى لا يجيلك وينط فوق دماغك اخلص منك هجيبك تانى منين
قالت ميوكى::انت تخاف عليا
قال امجد::اه انتى امانه لازم ااخاف ..وبعدين كفايا رغي بقي وجعنى قولى هتخلصي امتى حلقه التفائل الى جتلك فجئه ولازم تعدى في جنينه
قالت ميوكى::خاف ...بقي...فجئه...جنينه
قال امجد::انتى مخك ضرب ولا ايه الكلام كتير عليه مستحملش طب ادخلك في المفيد
قالت ميوكى ::مفيد
قال امجد:: اه مفيد انتى هتخلصي امتى الاحساس بالتفائل ونمشي من هنا
قالت ميوكى::هنا جميل امجد ومنظر حلو
قال امجد::يارب تتشائمى عشان نقوم نروح بقي دانا النمل بهدلنى وانتى شكلك كدا جبله
قالت ميوكى :: نعم امجد
قال امجد::ياااااااا ماما بتتصل تصدقي يالا عشان نروح بقي معلش ابقي اجيبك هنا السنه الجايه
قالت ميوكى ::خلاص يلا نمشي
قال امجد ::جبتى حاجه جديده يعنى ماحنا مشاين ماشين
نظرت له ميوكى وصمتت
وعندما ذهبو الى المنزل كانت الام في انتظار ميوكى وقالت لها::ميوكى انا خلاص حجزتلك وهتمشي النهارده الفجر
نظرت لها ميوكى وامتلائات عيناها بالدموع ونظرت الى امجد وذهبت الى الغرفه سريعا
فنظرت الام لامجد نظره غضب وقالت::زعلت البت يا امجد ولا في ا يه
قال امجد وهو يشاور على غرفت ميوكى::ده منظر زعلانه هيا تلاقيها منهاره بس عشان هتطرقنا يا ماما دى كانت اعدا متفائله جدا
فقالت الام::شكلها تشائمت يا امجد
فقال امجد::منا دعيت عليها من كتر ما النمل قرصنى وهيا تقلي منظر جميل الى جميل ال دى بت هابله والله معلش ال يعنى هناك معندهمش جناين ولا نمل يقرصهم دى كانت فرحانه ان النمل ماشي عليها يخربيت الهطل
نظرت الام الى امجد وقالت::ماتدخل طيب تغير هدومك وتريح شويا قبل معاد الطياره بتاعها عشان هتوصلها معانا
قال امجد::يارب المره دى تروح مترجعش مش معقوله يعنى ده عاملين زى الكوره تترمى ترجع تانى في خلقتك يااااااااا
قالت الام::امجد بطل رغي وامشي من قدامى
ذهب امجد الى غرفته وكانت ميوكى جالسه مع منار(تحدثها باللغه الانجليزيه ولكن بطريقه بسيطه لانها ليست ضليعه بها بالقدر الكافي)) تقول لها
::منار انا بحب امجد بس هوا شكلو مش بيحبنى
نظرت منار نظره تعجب ثم قالت:: بتحبيه ازاى
قالت ميوكى ::بحبو مش اعرف ازاى
قالت منار::طيب ده انتى هتسافري يا ميوكى
قالت ميوكى::انا عارفه بس انا حبيت امجد وهوا مش حبنى بس خلاص
قالت منار::طيب قومى اغسلي وشك ويالا عشان تنامى وسيبك من امجد هوا ده يتحب ده رخم وبايخ دانتى غلبانه اوى ده ابن خالتى من زمان ملاحظتش عليه ان يتحب مع انى اكبر منو اه بس يعنى مشوفتش بنات حبتو البنات كلها بتهرب منو عشان رخم يالا يالا سيبك من سيرتو ولا اروح اضربهولك
وجلست تضحك معها وعندما جاء موعد الطائره ارتدى الجميع ملابسه ولكن التفت الام لمنار وقالت :: منار فين امجد
قالت منار ::في غرفتو بيلبس يا خالتو
قالت الام ::كل ده بيلبس انا رايحا اشوفو ده كدا هنتاخر
فدخلت الام وجدت امجد نائم فأقظته فقال امجد:: كفاياكو مرمطه فيا بقي سيبونى انام وخديها رحليها بعدي عنى
فقالت الام ::عيب يا امجد يالا قوووووووم
وشدت امجد وجعلته يغير ملابسه
وعندما وصلو الى المطار وجاء موعد صعود الطائره كانو يبحثو على امجد ليسلم على ميوكى ولكن امجد كان نائم على احد الكراسي في ساحه الانتظار
فذهبت منار تبحث عنه وعندما وجدته ايقظته وقالت له ::تعالا ودع ميوكى يا رخم انت مبتشبعش نوم في اى حته تنام كدا راسك تتحدف علطول
فقال امجد::يالا اسلم يارب نخلص
قالت له منار::والله البنت غلبانه وانت كانها اعدا على دماغك
فذهب امجد يسلم على ميوكى ويتفاجاء الجميع بميوكى تحتضن امجد لتودعه وكان امجد مثل لوح الثلج بين يدها ولا يتحرك
فقالت له ::هتوحشنى اوى يا امجد وخروجاتنا وياريت تكلمنى اهو رقمى وايميلي
قال امجد وهو يبتسم ابتسامه خفيفه ومتعجب من الذى فعلته
وقال::ااه اه هكلمك طبعا من عنيا
فقالت ميوكى ::مع السلامه يا امجد
ومسكت يده والدمعه تسقط من عينيها
فقال امجد لوالدته ولكن باللهجه المصريه::دى طمعانه في ايدى ولا ايه احنا متفقناش على كدا انتو قلتو سلام وحصل حاجات غير السلام دى مؤامره
فنظرت له الام نظره تعنى ((اتلم يا امجد))
فقال امجد لميوكى ::يالا يا ميوكى هتتاخرى على طيارتك تليفونات بقي
فقالت ميوكى::ماشي يا امجد مع السلامه
وبعد ان تركو المطار وصعدو السياره قالت منار ::شايفه يا خالتو البت بتحبو ازاى عشان شبهها هههههههههه
وجلست تضحك
فقالت خالتها ::صح يا منار بس يا واد يا امجد البت بتحبك وانت مش معبرها
ابتسم امجد وقال::يا ماما ده شئ طبيعي بيحصلي كتيرررر
فضحكت منار بصوت مرتفع وقالت:: اول مره تحصلك يا كداب ال بتحصل كتير ال انت بتلاقي حد يعبرك دانت رزل
فقال امجد سكتى البت دى
فقالت الام ::لا بجد البنت مسكينه اتعلقت بالبلد اوى
قال امجد::ده احنا الى مساكين المده بتاعتنا زادت ومتفسحناش وهيا جايه ترخم بس
فقالت منار::حرام عليك دى بت عسوله دى بتحبك حتى
قال امجد::منا عارف مهيا قالتلى وانا قلتلها لو فتحتى بقك هتتبهدلى
ضحكت والده امجد وقالت::اول مره في حياتى اسمع ان ولد بت تقلو بحبك يقلها اسكتى لا تتبهدلى دانت غريب فعلا
فقالت منار ::مش قلتلكم رخم
وهاهم عادو الى منزلهم ومنارتتحدث الى ادم مراراً وتكراراً ترى ماذا سيحدث والى اين سيصل الامر
في نفس ذلك اليوم وعندما كان جالس امجد مه ميوكى بالسياره استخدم هاتفه واتصل على والدته واخبرها امر ميوكى
ولحسن حظ ميوكى تفهمت والده امجد للامر وقالت له بان يجلبها معه فلا يوجد ضرر
وعندما دخل امجد الشقه بميوكى
نظرت لها الام وقالت::هيا دى ميوكى وهتمشي امتى بقي
ضحك امجد وقال::استقبالك متلاقيش منو دلوقتى بقي نادر ان الناس تسال ضيوفها وهما عالباب هتمشو امتى من قبل حتى ما يعدو
فقالت الام::مش هرد عليك عشان انت عارف ان دى امرها يختلف
نظرت لهم ميوكى وابتسمت وقالت::ازيك يا ماما
قالت لها الام::بخير انتى ازيك اتفضلي ادخلى
((مؤكد ان ام امجد لديها قدر من اللغه الفرنسيه اعلا من امجد))
نامت ميوكى مع منار في نفس الغرفه
وهاهو ثانى يوم يهرب امجد ويترك ميوكى بالمنزل وعندما استيقظتت الام جهزت الفطور للبنات ثم اخذتهم وذهبت الى قلب المدينه
ودخلت الام مطعم كبير وارسلت منار تحضر السلطه
وتفاجاء منار بالذى يقف بجانبها يقول لها ::انتى تانى ياترى فاكرانى ولا لا
نظرت له منار وقالت::مش اوى بس شوفتك قبل كدا انت تعرفنى
فقال الفتى::انا ادم 25سنه وبشتغل مرشد هنا
فقالت منار::بردو مفتكرش انا قابلت مرشدين هنا
فابتسم الفتى وقال::هقلك شوفتينى فين بس متجريش من قدامى
فقالت منار::ليه يعنى اجرى وبعدين خلص طبق السلطه هيقع منو من كتر ما مليتو
فضحك ادم وقال::لا وعلى ايه نوصل للدرجه انا هقلك انا ابقي السواق الى وصلك امبارح للبيت
صمتت منار ولم تتحرك ثم قالت::طيب عن اذنك زمان خالتو قلقت عليا
فضحك ادم وقال::احلا حاجه انى حاسس انها هابله بس لذيذه
وعندما جلست منار قالت خالتها::مين ده الى كنتى بترغي معاه
قالت منار::ده واحد يا خالتو كان تايهه
قالت خالتها ::مش باين انو تايهه بصي كدا
نظرت منار فوجدته يقف على اول طاوله كبيرررره عليها عدد من الاجانب
فئعادت نظرها حيثما كان وصمتت ونظرت امامها
فقالت الخاله::ميوكى ايه رائيك في المطعم ده
فقالت ميوكى ::جميل جدا انا بشكرك على انك جبتينى هنا
وعندما كانت تتحدث ميوكى الى الخاله ارادت منار الذهاب للحمام فنهضت وذهبت وعندما دخلت الحمام غسلت يدها ووقفت لثوانى تنظر الى نفسها
ثم نشفت يدها وخرجت ولم تكمل عده خطوات حتى وجدت ادم وقال::ايه ده بقي تانى يا....
فقالت منار::في حاجه
فقال ادم::مفيش لا ..انتى في حاجه؟؟
فقالت منار ::لا مفيش
ثم مشيت وذهبت الى خالتها وعندما جلست تناولت طعامها ونهضت مع خالتها وميوكى
وفي اليوم التالى كانت منار ذاهبه بمفردها لشراء القليل من الاشياء ولكن تفاجاء على بوابه منزلهم تقف سياره اجرى
فتركب منار لينقلها السائق الى ما تريد
فقالت له على مكان ما تريد الذهاب فقال لها::بس كدا بسيطه خالص
فقالت منار::انت تانى انت عايز منى ايه
فقال ادم::انا مش عايز حاجه انا بس انسان رخم بحب ارزل على الناس وخصوصا لما يكون اسلوبهم لذيذ يشد الواحد
فقالت منار::كويس ان انت عارف انك رزل سوق بقي وانت ساكت
فقال ادم ::حاضر
فقالت منار::ثم ان انت مرشد ولا سواق تاكسي
فابتسم ادم في خفيه ثم قال:: لالا انا مرشد طبعا دى عربيه واحد صاحبي
فقالت منار ::اه طيب اتفضل شوف طريقك
فقال ادم ::حاضر
وعندما خرجت منار من السياره وجلبت ما تريد وعادت الى المنزل
توالت خروجات منار ويتكرر اللقاء ب ادم وهاهم يتحدثون ثم يتعرفون من جديد
وانها منار جالسه في غرفتها يدق هاتفها فترد وتقول::في ايه يا ادم
فيقول ادم::مفيش حاجه يا منار بس كنت عايز اطمنك انى حجزتلك الطياره بتاعت اليابان دى الى قلتى عليها
فقالت منار::شكرا يا ادم
فقال ادم::بس شكرا مفيش ثانكس ميرسي بس شكرا
فقالت منار::عايز ايه يعنى عمولتك
فقال ادم::روحى روحى يالا يابنتى نامى ولا اعدى فكرى فيا براحتك
فقالت منار::افكر فيك ده مين الى وصلك خيالك لهناك اوى كدا خيالك واسع يا عم ادم روح انت نام
فقال ادم::لا كدا هروح انام تصبحى على خير
فقالت منار::وانت من اهلو مع السلامه
واغلقت الهاتف ثم خرجت الى خالتها تخبرها ب ان انتهى امر تذكره ميوكى
فتقول الخاله::طيب كويس بس البنت من الصبح مجتش وامجد معاها بس ده مجنون ممكن يكون في حاجه
فقالت منار::لالا ياخالتو اكيد مفيش حاجه اصبري انتى بس
وصمتت منار واخذت تشاهد التلفاز مع خالتها
وها انت يا امجد تجلس مع ميوكى في احد الحدائق
نظرت مييوكى الى امجد وقالت::امجد انت حبيت قبل كدا
قال امجد::لا محبتش وبحبش يعنى ولا صناعه كدا ولا صناعه كدا
فقالت ميوكى::يعنى ايه صناعه كدا صناعه كدا
قال امجد ::لا ده مثل شعبي متركزيش انتى بس عشان متفرفريش
تعجبت ميوكى وقالت::هوا لو بنت حبت ولد هنا تروح تقلو ولا لا
قال امجد::لا تعد ساكته وتقفل بقها
فقالت ميوكى::احنا عندنا الى يحب يقول
قال امجد ::واحنا عندنا الى يحب يسكت وميقلش
قالت ميوكى ::ليه كدااا
قال امجد::عشان الى بيقول بيتبهدل هتقولى ليه هقلك القدر ياست الرومانسيه
قالت ميوكى::انت بتسمع اغانى هاديه
قال امجد::بصي في دى مش هتلاقي توافق انتى بتسمعى عم الحج بتاعكم انا بسمع عم الحج بتاعنا
قالت ميوكى ::عمو حج
قال امجد ::اه عمو حج ده راجل شرير ومتجبيش سيرتو تانى لا يجيلك وينط فوق دماغك اخلص منك هجيبك تانى منين
قالت ميوكى::انت تخاف عليا
قال امجد::اه انتى امانه لازم ااخاف ..وبعدين كفايا رغي بقي وجعنى قولى هتخلصي امتى حلقه التفائل الى جتلك فجئه ولازم تعدى في جنينه
قالت ميوكى::خاف ...بقي...فجئه...جنينه
قال امجد::انتى مخك ضرب ولا ايه الكلام كتير عليه مستحملش طب ادخلك في المفيد
قالت ميوكى ::مفيد
قال امجد:: اه مفيد انتى هتخلصي امتى الاحساس بالتفائل ونمشي من هنا
قالت ميوكى::هنا جميل امجد ومنظر حلو
قال امجد::يارب تتشائمى عشان نقوم نروح بقي دانا النمل بهدلنى وانتى شكلك كدا جبله
قالت ميوكى :: نعم امجد
قال امجد::ياااااااا ماما بتتصل تصدقي يالا عشان نروح بقي معلش ابقي اجيبك هنا السنه الجايه
قالت ميوكى ::خلاص يلا نمشي
قال امجد ::جبتى حاجه جديده يعنى ماحنا مشاين ماشين
نظرت له ميوكى وصمتت
وعندما ذهبو الى المنزل كانت الام في انتظار ميوكى وقالت لها::ميوكى انا خلاص حجزتلك وهتمشي النهارده الفجر
نظرت لها ميوكى وامتلائات عيناها بالدموع ونظرت الى امجد وذهبت الى الغرفه سريعا
فنظرت الام لامجد نظره غضب وقالت::زعلت البت يا امجد ولا في ا يه
قال امجد وهو يشاور على غرفت ميوكى::ده منظر زعلانه هيا تلاقيها منهاره بس عشان هتطرقنا يا ماما دى كانت اعدا متفائله جدا
فقالت الام::شكلها تشائمت يا امجد
فقال امجد::منا دعيت عليها من كتر ما النمل قرصنى وهيا تقلي منظر جميل الى جميل ال دى بت هابله والله معلش ال يعنى هناك معندهمش جناين ولا نمل يقرصهم دى كانت فرحانه ان النمل ماشي عليها يخربيت الهطل
نظرت الام الى امجد وقالت::ماتدخل طيب تغير هدومك وتريح شويا قبل معاد الطياره بتاعها عشان هتوصلها معانا
قال امجد::يارب المره دى تروح مترجعش مش معقوله يعنى ده عاملين زى الكوره تترمى ترجع تانى في خلقتك يااااااااا
قالت الام::امجد بطل رغي وامشي من قدامى
ذهب امجد الى غرفته وكانت ميوكى جالسه مع منار(تحدثها باللغه الانجليزيه ولكن بطريقه بسيطه لانها ليست ضليعه بها بالقدر الكافي)) تقول لها
::منار انا بحب امجد بس هوا شكلو مش بيحبنى
نظرت منار نظره تعجب ثم قالت:: بتحبيه ازاى
قالت ميوكى ::بحبو مش اعرف ازاى
قالت منار::طيب ده انتى هتسافري يا ميوكى
قالت ميوكى::انا عارفه بس انا حبيت امجد وهوا مش حبنى بس خلاص
قالت منار::طيب قومى اغسلي وشك ويالا عشان تنامى وسيبك من امجد هوا ده يتحب ده رخم وبايخ دانتى غلبانه اوى ده ابن خالتى من زمان ملاحظتش عليه ان يتحب مع انى اكبر منو اه بس يعنى مشوفتش بنات حبتو البنات كلها بتهرب منو عشان رخم يالا يالا سيبك من سيرتو ولا اروح اضربهولك
وجلست تضحك معها وعندما جاء موعد الطائره ارتدى الجميع ملابسه ولكن التفت الام لمنار وقالت :: منار فين امجد
قالت منار ::في غرفتو بيلبس يا خالتو
قالت الام ::كل ده بيلبس انا رايحا اشوفو ده كدا هنتاخر
فدخلت الام وجدت امجد نائم فأقظته فقال امجد:: كفاياكو مرمطه فيا بقي سيبونى انام وخديها رحليها بعدي عنى
فقالت الام ::عيب يا امجد يالا قوووووووم
وشدت امجد وجعلته يغير ملابسه
وعندما وصلو الى المطار وجاء موعد صعود الطائره كانو يبحثو على امجد ليسلم على ميوكى ولكن امجد كان نائم على احد الكراسي في ساحه الانتظار
فذهبت منار تبحث عنه وعندما وجدته ايقظته وقالت له ::تعالا ودع ميوكى يا رخم انت مبتشبعش نوم في اى حته تنام كدا راسك تتحدف علطول
فقال امجد::يالا اسلم يارب نخلص
قالت له منار::والله البنت غلبانه وانت كانها اعدا على دماغك
فذهب امجد يسلم على ميوكى ويتفاجاء الجميع بميوكى تحتضن امجد لتودعه وكان امجد مثل لوح الثلج بين يدها ولا يتحرك
فقالت له ::هتوحشنى اوى يا امجد وخروجاتنا وياريت تكلمنى اهو رقمى وايميلي
قال امجد وهو يبتسم ابتسامه خفيفه ومتعجب من الذى فعلته
وقال::ااه اه هكلمك طبعا من عنيا
فقالت ميوكى ::مع السلامه يا امجد
ومسكت يده والدمعه تسقط من عينيها
فقال امجد لوالدته ولكن باللهجه المصريه::دى طمعانه في ايدى ولا ايه احنا متفقناش على كدا انتو قلتو سلام وحصل حاجات غير السلام دى مؤامره
فنظرت له الام نظره تعنى ((اتلم يا امجد))
فقال امجد لميوكى ::يالا يا ميوكى هتتاخرى على طيارتك تليفونات بقي
فقالت ميوكى::ماشي يا امجد مع السلامه
وبعد ان تركو المطار وصعدو السياره قالت منار ::شايفه يا خالتو البت بتحبو ازاى عشان شبهها هههههههههه
وجلست تضحك
فقالت خالتها ::صح يا منار بس يا واد يا امجد البت بتحبك وانت مش معبرها
ابتسم امجد وقال::يا ماما ده شئ طبيعي بيحصلي كتيرررر
فضحكت منار بصوت مرتفع وقالت:: اول مره تحصلك يا كداب ال بتحصل كتير ال انت بتلاقي حد يعبرك دانت رزل
فقال امجد سكتى البت دى
فقالت الام ::لا بجد البنت مسكينه اتعلقت بالبلد اوى
قال امجد::ده احنا الى مساكين المده بتاعتنا زادت ومتفسحناش وهيا جايه ترخم بس
فقالت منار::حرام عليك دى بت عسوله دى بتحبك حتى
قال امجد::منا عارف مهيا قالتلى وانا قلتلها لو فتحتى بقك هتتبهدلى
ضحكت والده امجد وقالت::اول مره في حياتى اسمع ان ولد بت تقلو بحبك يقلها اسكتى لا تتبهدلى دانت غريب فعلا
فقالت منار ::مش قلتلكم رخم
وهاهم عادو الى منزلهم ومنارتتحدث الى ادم مراراً وتكراراً ترى ماذا سيحدث والى اين سيصل الامر
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
يا حراااااااااااااااااام
مسكينة ميوكي
صحيح الحب بهدلة
في انتظار الباقي يانيو
مسكينة ميوكي
صحيح الحب بهدلة
في انتظار الباقي يانيو
amalgam- observer
- عدد الرسائل : 2553
تاريخ التسجيل : 04/10/2007
رد: حظه جه كدة
شكرا على التثبيت يا جميل
والباقي قريبا
والباقي قريبا
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
اليكم البقيه
وفي اليوم التالى استيقظ امجد وارتدى ملابسه وخرج حتى لم تراه والدته
ومنار كانت مستيقظه منذ الصباح تنتظر استيقاظ خالتها لتخبرها انها تريد ان تذهب لتشترى هديه لاحد اصدقائها
نهضت منار عندما سمعت صوت الباب اغلق فتوقعت خروج امجد
فذهبت الى غرفتها مره اخرى وجلست على سريرها وتفاجئت بهاتفها يدق فردت فهاهو ادم يقول لها::صباح الخير يا قمر
فخجلت منار ولكن حاولت ان تدارى ذلك الخجل فرفعت صوتها وقالت::متقليش قمر دى انا اسمى منار
قال ادم::طيب خلاص متزعليش بس بردو قمر ها بقي عامله ايه لسه صاحيه
فقالت منار::اه لسه صاحيه وانت؟؟
فقال ادم :: اه لسه صاحى بردو واول ما صحيت قلت لازم اول صوت اسمعو يكون صوتك ده بعد اذنك ومتزعائيش فيا
فضحكت منار ضحكه وهى في غايه الخجل فهى غير قادره على ايقافه ولا تستطيع ان تخبره ب انها معجبه به قبل ان يخبرها هو
ثم قال ادم::سكتى ليه بتفكرى فيا بردو
فقالت منار وهى تضحك::انت رخم طبعا لا
فصمت ادم دقائق ثم قال:: رخم بس بتحبينى صح؟؟
فسكتت منار ولم ترد عليه وكان لم تسمع شئ
فقال ادم::انتى سكتى ليه طيب بلاش انا الى بحبك وكنت متردد اقلك كدا بس اهو قلت وخلاص
فتعجبت منار وصمتت وكان ما يسمعه ادم هو صوت انفاس منار
فقال ادم:: عايز اشوفك ممكن؟؟
فظلت منار صامته ...فقال ادم :: هتفضلي سايبانى بكلم نفسي كتير
فتنهدت منار وقالت وبرقه ::عايز تشوفنى ليه؟؟
فقال ادم ::ياااا لسه فاكره تردى عليا على فكره انتى كدا هتدفعى الفاتوره دى
فضحك منار وقالت:: بس كدا ماشي
فقال ادم ::ماشي ايه هتخلينى اشوفك
فصمتت منار دقيقه ثم قالت بصوت منخفض::ماشي
وانتهت المكالمه ..... وجلست منار في مكانها لم تتحرك تفكر في ما سمعته من ادم
وفجئه سمعت صوت خالتها تنادى بصوت عالى:: يا منارررر تعالى جهزى معايا الفطار
فنهضت منار وذهبت الى خالتها وقالت بصوت منخفض :: نعم يا خالتو
فقال خالتها:: ايه الى نعم بقلك هنجهز الفطار
فقالت منار ::ااااه ماشي
فقالت خالتها::مالك يا منار ميته كدا ليه
فقالت منار وهى ذاهبه نحو المطبخ:: في ايه يا خالتو مالى
فذهبت خلفها خالتها وقالت::مش مريحانى
فقالت منار::مش فيا حاجه يا خالتو اللة
فقالت خالتها ::طيب مشوفتيش امجد
قالت منار ::اه سمعتو الصبح وهوا خارج .... فقالت خالتها:: ايه الهبل ده انا قلتلو اننا هنمشي اليوم الفجر ازاى يخرج كدا من غير ما يقول
فتركت منار ما بيدها وقالت وهى متفاجئه ::ايييييييه هنمشي النهارده ازاى
فقالت خالتها :: ايه الى ازاى انتى مصدقتى ولا ايه خلاص عمو اعد لوحدو في القاهره يعنى مينفعش بقي لازم نمشي الى كان رابطنا ميوكى
فقالت منار وهى جزينه ::ماشي يا خالتو
وبعد ان انتهو من الفطور ارادات منار ان تنزل لتجلب هدايا الى صديقاتها ولكن منار كانت ذاهبه لترى ادم
وسمحت لها خالتها بالنزول لان هي ستظل لتجهز الاغراض
وهاهى منار تتلفت حولها وكانها تسرق شئ ثم تتفاجاء بمن هو خلفها :: واقفه كدا ليييييه
فرتعبت منار وقالت :: ايه يا ادم خضتنى في ايه في حد يجى يتكلم كدا
فقال ادم :: ايه عامله ايه بعد الخضه
فقالت منار :: كنت عايز تشوفنى ليه
فقال ادم:: انتى يا بنتى بتنسي ولا ايه
فقالت منار :: لا مش بنسي بس في ايه .......فقال ادم :: تعالى نعد طيب ... فقالت منار:اوك:
وبعد ان جلسو قالت منار:: احنا ماشين النهارده
فقال ادم :: بجد ازاى فجئه كدا
فقالت منار :: معرفش بقي خلاص ...فقال ادم:: طيب انا كدا مش هعرف اشوفك ....فقالت منار :: وتشوفنى ليه؟؟
فقال ادم وهو غاضب:: وبعدين يا منار بقي
فقالت منار:: ايه بتزعائلي ليه
فقال ادم وهو يغيظها :: انا حررر .....فقالت منار:: كدا يعنى طيب لازم اروح اشترى الى هشتريه
فقال ادم :: انا جى معاكى
وذهب ادم معمنار واشترت ما تريد ان تأخذه لصديقتها وبعد ان انتهو من الشراء قال ادم:: حلوة الهديه دى صح
فقالت منار:: ايه دى الى جايبها لاختك يعنى
فقال ادم:: لا قصدك الى جايبها للقمر تعرفيها الى بتتنرفز دى لما بتسمع كلمه قمر
فقالت منار وهى تبتسم ::لا معرفهاش .........فنظر لها ادم بمكر وقال:: يا بت متعرفهاش بردو
فقالت منار:: هيا دى ليها,,,,,فقال ادم وهو يمسك بها ويقدمها لها:: ها عجبتها اسئلهالى كدا
فقالت منار :: بتقلك بمناسبه ايه,,,,,,,,,,,,,,فقال ادم::بمناسبه انى ناوى اشوفها تانى وبمناسبه انى بردو مش هشفها تانى لحد ما اجيلها
فنظرت منار في الارض ثم رفعت اعينها وقالت::لازم امشي عشان اتاخرت
فقال ادم:: عايز اقلك حاجه ,,,,,,,,,فقالت منار:: اتفضل ,,,,,,,,,,فقال ادم ::: حد قالك قبل كدا انك رخمه
فضحكت منار وقالت:: لا محدش انت اول واحد
فقال ادم :: اه كدا يعنى طيب خلاص يبقي كدا نروح بقي
وعندما ذهبت منار الى المنزل كانت في غايه السعاده ولكن في غاااااااايه الهدوووء والصمت وعندما رائتها خالتها قالت:: كل ده يا منار جبتيه طيب يالا بقي حطيهم في الشنط
فقالت منار :: حاضر يا خالتو
جلست خالتها على الاريكه وهى تنظر الى منار وعينها لم تنزل من عليها حتى دخلت منار غرفتها وكانت تشعر خالتها بشئ جديد على منار لم تراه من قبل واصرت انها يجب ان تعلم ولكن ستئجل هذا الامر قليلا ومسكت بهاتفها واتصلت على امجد فرد امجد قائل :: ايوة يا مااامااا
فقالت الام :: انت فين يا زفت انا مش قلت مفيش صياعه النهارده اعمل فيك ايه
فقال امجد :: اييه يا ماما عملت ايه يعنى يوم مع صحابي قبل مانمشي
فقالت الام :: تيجى حالا خلاص عايزين نودى الحاج تتشحن اوديها انا يا حبيب ماما وانا عندى راجل ولا ايه
فقال امجد:: احلا حاجه فيكى يا ماما انك بتحورى حلو
فقالت الام :: بحور طب في ثوانى الاقيك مرزوع قدامى هنا يالااااااااااااا
وبعد ان اغلقت الهاتف قال امجد:: ماما دى دايما كدا متهوررررره
وبعد ان اقترب الوقت وكانت ترتدى منار ملابسها وكان ادم قد اتصل عليها اكثر من 10 مرات في ذلك اليوم وجدت الهاتف يرن في دخول خالتها
فقالت خالتها :: تليفونك يا منار
فقالت منار:: اه عادى صحابي بيرنو عشان عارفين انى جايه النهارده
فقالت خالتها :: لا شكلهم بيتصلو ارد عليهم انا اقلهم انك بتلبسي
فاخذت منار الهاتف وقالت:: لا يا خالتو انا هرد اهو
وعندما ردت قالت :: ايوة يا ندى انا قلتلك يا بنتى لسه هركب الساعه 4 في ايه
فقالت خالتها :: ارحمى نفسك بقي يا ندى كل دى اتصالات يا حببتى كتير الفاتوره تخرب
فصمت ادم بعد سماع هذا الحديث وقال:: لعلمك خالتك شكلها فاهمه كلللللللللل حاجه وهنضرب احنا الاتنين سلام مؤقتا
اغلقت منار الهاتف فقالت خالتها:: على فكره انتى بنت اموره وتستاهلى تتحبي اوك انما لو بيحبك المفروض يجى يكلمنى قبل ما نمشي كلميه دلوقتى خليه يجيلنا على مكان الباص
فجاء الذهول على وجهه منار وقبل ان تقول كلمه وجدت خالتها في الصاله فسكتت ولم تفعل ما قالته خالتها
وجلست في غرفتها حتى ياتى امجد
جلست الام على الاريكه تفكر وتقول:: اه لازم اعمل كدا انا لازم اصاحبها مينفعش ازعقلها انا صح اه انا صح ايييييييه ده انا نسيت الزفت امجد
ورفعت الهاتف واتصلت عليه وهى تصرخ:: انت فييييييييييييين والله انت معندكش دم يا امجد
فقال امجد:: في ايه يا ماما بس هوا انا مش جبتلك الشنط وودتها في ايه تانى
قالتله:: اسبقنا على مكان الباص مفيش تغير لهدومك وهتسافر بالى عليك ادبا ليك وانا هقفل الشقه وماشين اهو
واغلقت الخط
ركض امجد وترك اصدقائه وذهب ركب السياره واسرع الى الشقه ولكن كانت والدته تركت المكان فكان في غايه الغضب
وهاهى منار تسوق السياره وهى صامته والرنات تتوالى على الهاتف فجعلته صامت وسكتت
فقالت خالتها:: قلتى الى قلتلك عليه
فقالت منار:: يا خالتو ده مجرد صديق بس
فقالت خالتها :: براحتك يا منار انا حبيت اعملك قيمه بس وبعد كدا يكلم مامتك بس يا حببتى انتى زى بنتى وبخاف عليكى وخايفه ليكون بيلعب بمشاعرك وساعتها محدش هيتعب غيرك
فصمتت منار ولم تتحدث
فقالت خالتها :: ردى عليه
فكانت منار في غايه الاحراج ولم تعرف ماذا تقول ولا ماذا تفعل فكلام خالتها صحيح وفي نفس الوقت عقلها يصدق مايريد فهل هيا تخاف ان تخبره بذلك فيتركها اخذت تفكر ولم ترد عليه نهائيا
وهاهو امجد تلتقي به والدته واخذ امجد يحدق ب امه ويقول:: ليه يعنى ليه ها بتعملى كدا ليه
فقالت والدته:: لالا مينفعش كدا على صوتك اكتر ولا اقلك روح خلى صحابك ينفعوك امشي وانت ساكت ماشي مش هكررها تانى
فسكت امجد وهو يتكلم بداخله وفي غايه الغيظ
وبعد ان وصلو الى القاهره ذهبت منار الى منزلها واغلقت هاتفها ولم ترد على ادم نهائيا وعندما اخرجت الهدايا ووجدت بينهم هديه ادم وضعتها بالدولاب ولم تكن تريد ان تنظر اليها حتى
وبعد ان وصل الجميع الى منازله كان ادم قلق حول تغير منار المفاجئ وتخيل انها تعرضت للاذى وظل يحاول بشتى الطرق ان يتصل ويرسل رسائل
وبعد اسبوع ومنار لم ترد على اى مكالمه له ثم جائت في يوم وردت
قال ادم:: ايييه لسه فاكره انتى ايه الى بتعمليه ده
قالت منار بجفاء:: بعمل ايه؟؟
فقال ادم:: انتى مش منار الى انا اعرفها بتتكلمى كدا ليه
فقالت منار:: في ايه يا ادم كان عندى ظروف
فقال ادم وهو في غايه الحزن منها :: وده يديكى الحق انك ولا حتى تطمنينى عليكى
فقالت منار:: وبعدين يا ادم
فقال ادم:: هوا ايه الى وبعدين اسمعى يا منار انا مش هقبل بالى عملتيه ده يتكرر تانى انا نازل القاهره بعد يومين
فقالت منار :: ليه
فقال ادم :: ممكن سؤال بس وهقلك ليه
فقالت منار:: اتفضل ,,,,,,,,,فقال ادم :: انتى بتحبينى ولا لا,,,,,,,,,فسكتت منار
فقال ادم:: لا بجد مش هسيبك غير لما تردى ,,,,,,,,,,فقالت منار:: اه يا ادم بس خالتو خوفتنى اناخايفه لتكون بتلعب بيا
فقال ادم :: بصي انا بعد ما انتى مشيتى حسيت انى مقدرش استغنى عنك بجد اتعلقت بيكى ومش عارف ازاى بالسرعه دى بس ده الى حصل
فسكتت منار,,,,فقال ادم :: عشان كدا انا جى القاهره بعد يومين
فقالت منار :: ماشي ,,,,,,,, ولم تسال لماذا هو قادم
وانتهت المكالمه على ذلك
نذهب الى امجد (( الى من الاخر مبيعرفش يعد في بيتهم))
كانت الام تبحث على امجد في المنزل ولكن لم تجده فمسكت الهاتف وقالت :: هموتك يا امجد عارف كدا في ثوانى تبقي هنا يا حيوان
واغلقت الهاتف
وقبل ان ياتى امجد بدقائق رن هاتف الام فردت فتفاجئت بمن على الهاتف وبعد انتهاء المكالمه كانت متعجبه قليلاًً
...ترى ماذا حدث وماهو الذى جعلها هكذا وماذا دار في تلك المحادثه....
وفي اليوم التالى استيقظ امجد وارتدى ملابسه وخرج حتى لم تراه والدته
ومنار كانت مستيقظه منذ الصباح تنتظر استيقاظ خالتها لتخبرها انها تريد ان تذهب لتشترى هديه لاحد اصدقائها
نهضت منار عندما سمعت صوت الباب اغلق فتوقعت خروج امجد
فذهبت الى غرفتها مره اخرى وجلست على سريرها وتفاجئت بهاتفها يدق فردت فهاهو ادم يقول لها::صباح الخير يا قمر
فخجلت منار ولكن حاولت ان تدارى ذلك الخجل فرفعت صوتها وقالت::متقليش قمر دى انا اسمى منار
قال ادم::طيب خلاص متزعليش بس بردو قمر ها بقي عامله ايه لسه صاحيه
فقالت منار::اه لسه صاحيه وانت؟؟
فقال ادم :: اه لسه صاحى بردو واول ما صحيت قلت لازم اول صوت اسمعو يكون صوتك ده بعد اذنك ومتزعائيش فيا
فضحكت منار ضحكه وهى في غايه الخجل فهى غير قادره على ايقافه ولا تستطيع ان تخبره ب انها معجبه به قبل ان يخبرها هو
ثم قال ادم::سكتى ليه بتفكرى فيا بردو
فقالت منار وهى تضحك::انت رخم طبعا لا
فصمت ادم دقائق ثم قال:: رخم بس بتحبينى صح؟؟
فسكتت منار ولم ترد عليه وكان لم تسمع شئ
فقال ادم::انتى سكتى ليه طيب بلاش انا الى بحبك وكنت متردد اقلك كدا بس اهو قلت وخلاص
فتعجبت منار وصمتت وكان ما يسمعه ادم هو صوت انفاس منار
فقال ادم:: عايز اشوفك ممكن؟؟
فظلت منار صامته ...فقال ادم :: هتفضلي سايبانى بكلم نفسي كتير
فتنهدت منار وقالت وبرقه ::عايز تشوفنى ليه؟؟
فقال ادم ::ياااا لسه فاكره تردى عليا على فكره انتى كدا هتدفعى الفاتوره دى
فضحك منار وقالت:: بس كدا ماشي
فقال ادم ::ماشي ايه هتخلينى اشوفك
فصمتت منار دقيقه ثم قالت بصوت منخفض::ماشي
وانتهت المكالمه ..... وجلست منار في مكانها لم تتحرك تفكر في ما سمعته من ادم
وفجئه سمعت صوت خالتها تنادى بصوت عالى:: يا منارررر تعالى جهزى معايا الفطار
فنهضت منار وذهبت الى خالتها وقالت بصوت منخفض :: نعم يا خالتو
فقال خالتها:: ايه الى نعم بقلك هنجهز الفطار
فقالت منار ::ااااه ماشي
فقالت خالتها::مالك يا منار ميته كدا ليه
فقالت منار وهى ذاهبه نحو المطبخ:: في ايه يا خالتو مالى
فذهبت خلفها خالتها وقالت::مش مريحانى
فقالت منار::مش فيا حاجه يا خالتو اللة
فقالت خالتها ::طيب مشوفتيش امجد
قالت منار ::اه سمعتو الصبح وهوا خارج .... فقالت خالتها:: ايه الهبل ده انا قلتلو اننا هنمشي اليوم الفجر ازاى يخرج كدا من غير ما يقول
فتركت منار ما بيدها وقالت وهى متفاجئه ::ايييييييه هنمشي النهارده ازاى
فقالت خالتها :: ايه الى ازاى انتى مصدقتى ولا ايه خلاص عمو اعد لوحدو في القاهره يعنى مينفعش بقي لازم نمشي الى كان رابطنا ميوكى
فقالت منار وهى جزينه ::ماشي يا خالتو
وبعد ان انتهو من الفطور ارادات منار ان تنزل لتجلب هدايا الى صديقاتها ولكن منار كانت ذاهبه لترى ادم
وسمحت لها خالتها بالنزول لان هي ستظل لتجهز الاغراض
وهاهى منار تتلفت حولها وكانها تسرق شئ ثم تتفاجاء بمن هو خلفها :: واقفه كدا ليييييه
فرتعبت منار وقالت :: ايه يا ادم خضتنى في ايه في حد يجى يتكلم كدا
فقال ادم :: ايه عامله ايه بعد الخضه
فقالت منار :: كنت عايز تشوفنى ليه
فقال ادم:: انتى يا بنتى بتنسي ولا ايه
فقالت منار :: لا مش بنسي بس في ايه .......فقال ادم :: تعالى نعد طيب ... فقالت منار:اوك:
وبعد ان جلسو قالت منار:: احنا ماشين النهارده
فقال ادم :: بجد ازاى فجئه كدا
فقالت منار :: معرفش بقي خلاص ...فقال ادم:: طيب انا كدا مش هعرف اشوفك ....فقالت منار :: وتشوفنى ليه؟؟
فقال ادم وهو غاضب:: وبعدين يا منار بقي
فقالت منار:: ايه بتزعائلي ليه
فقال ادم وهو يغيظها :: انا حررر .....فقالت منار:: كدا يعنى طيب لازم اروح اشترى الى هشتريه
فقال ادم :: انا جى معاكى
وذهب ادم معمنار واشترت ما تريد ان تأخذه لصديقتها وبعد ان انتهو من الشراء قال ادم:: حلوة الهديه دى صح
فقالت منار:: ايه دى الى جايبها لاختك يعنى
فقال ادم:: لا قصدك الى جايبها للقمر تعرفيها الى بتتنرفز دى لما بتسمع كلمه قمر
فقالت منار وهى تبتسم ::لا معرفهاش .........فنظر لها ادم بمكر وقال:: يا بت متعرفهاش بردو
فقالت منار:: هيا دى ليها,,,,,فقال ادم وهو يمسك بها ويقدمها لها:: ها عجبتها اسئلهالى كدا
فقالت منار :: بتقلك بمناسبه ايه,,,,,,,,,,,,,,فقال ادم::بمناسبه انى ناوى اشوفها تانى وبمناسبه انى بردو مش هشفها تانى لحد ما اجيلها
فنظرت منار في الارض ثم رفعت اعينها وقالت::لازم امشي عشان اتاخرت
فقال ادم:: عايز اقلك حاجه ,,,,,,,,,فقالت منار:: اتفضل ,,,,,,,,,,فقال ادم ::: حد قالك قبل كدا انك رخمه
فضحكت منار وقالت:: لا محدش انت اول واحد
فقال ادم :: اه كدا يعنى طيب خلاص يبقي كدا نروح بقي
وعندما ذهبت منار الى المنزل كانت في غايه السعاده ولكن في غاااااااايه الهدوووء والصمت وعندما رائتها خالتها قالت:: كل ده يا منار جبتيه طيب يالا بقي حطيهم في الشنط
فقالت منار :: حاضر يا خالتو
جلست خالتها على الاريكه وهى تنظر الى منار وعينها لم تنزل من عليها حتى دخلت منار غرفتها وكانت تشعر خالتها بشئ جديد على منار لم تراه من قبل واصرت انها يجب ان تعلم ولكن ستئجل هذا الامر قليلا ومسكت بهاتفها واتصلت على امجد فرد امجد قائل :: ايوة يا مااامااا
فقالت الام :: انت فين يا زفت انا مش قلت مفيش صياعه النهارده اعمل فيك ايه
فقال امجد :: اييه يا ماما عملت ايه يعنى يوم مع صحابي قبل مانمشي
فقالت الام :: تيجى حالا خلاص عايزين نودى الحاج تتشحن اوديها انا يا حبيب ماما وانا عندى راجل ولا ايه
فقال امجد:: احلا حاجه فيكى يا ماما انك بتحورى حلو
فقالت الام :: بحور طب في ثوانى الاقيك مرزوع قدامى هنا يالااااااااااااا
وبعد ان اغلقت الهاتف قال امجد:: ماما دى دايما كدا متهوررررره
وبعد ان اقترب الوقت وكانت ترتدى منار ملابسها وكان ادم قد اتصل عليها اكثر من 10 مرات في ذلك اليوم وجدت الهاتف يرن في دخول خالتها
فقالت خالتها :: تليفونك يا منار
فقالت منار:: اه عادى صحابي بيرنو عشان عارفين انى جايه النهارده
فقالت خالتها :: لا شكلهم بيتصلو ارد عليهم انا اقلهم انك بتلبسي
فاخذت منار الهاتف وقالت:: لا يا خالتو انا هرد اهو
وعندما ردت قالت :: ايوة يا ندى انا قلتلك يا بنتى لسه هركب الساعه 4 في ايه
فقالت خالتها :: ارحمى نفسك بقي يا ندى كل دى اتصالات يا حببتى كتير الفاتوره تخرب
فصمت ادم بعد سماع هذا الحديث وقال:: لعلمك خالتك شكلها فاهمه كلللللللللل حاجه وهنضرب احنا الاتنين سلام مؤقتا
اغلقت منار الهاتف فقالت خالتها:: على فكره انتى بنت اموره وتستاهلى تتحبي اوك انما لو بيحبك المفروض يجى يكلمنى قبل ما نمشي كلميه دلوقتى خليه يجيلنا على مكان الباص
فجاء الذهول على وجهه منار وقبل ان تقول كلمه وجدت خالتها في الصاله فسكتت ولم تفعل ما قالته خالتها
وجلست في غرفتها حتى ياتى امجد
جلست الام على الاريكه تفكر وتقول:: اه لازم اعمل كدا انا لازم اصاحبها مينفعش ازعقلها انا صح اه انا صح ايييييييه ده انا نسيت الزفت امجد
ورفعت الهاتف واتصلت عليه وهى تصرخ:: انت فييييييييييييين والله انت معندكش دم يا امجد
فقال امجد:: في ايه يا ماما بس هوا انا مش جبتلك الشنط وودتها في ايه تانى
قالتله:: اسبقنا على مكان الباص مفيش تغير لهدومك وهتسافر بالى عليك ادبا ليك وانا هقفل الشقه وماشين اهو
واغلقت الخط
ركض امجد وترك اصدقائه وذهب ركب السياره واسرع الى الشقه ولكن كانت والدته تركت المكان فكان في غايه الغضب
وهاهى منار تسوق السياره وهى صامته والرنات تتوالى على الهاتف فجعلته صامت وسكتت
فقالت خالتها:: قلتى الى قلتلك عليه
فقالت منار:: يا خالتو ده مجرد صديق بس
فقالت خالتها :: براحتك يا منار انا حبيت اعملك قيمه بس وبعد كدا يكلم مامتك بس يا حببتى انتى زى بنتى وبخاف عليكى وخايفه ليكون بيلعب بمشاعرك وساعتها محدش هيتعب غيرك
فصمتت منار ولم تتحدث
فقالت خالتها :: ردى عليه
فكانت منار في غايه الاحراج ولم تعرف ماذا تقول ولا ماذا تفعل فكلام خالتها صحيح وفي نفس الوقت عقلها يصدق مايريد فهل هيا تخاف ان تخبره بذلك فيتركها اخذت تفكر ولم ترد عليه نهائيا
وهاهو امجد تلتقي به والدته واخذ امجد يحدق ب امه ويقول:: ليه يعنى ليه ها بتعملى كدا ليه
فقالت والدته:: لالا مينفعش كدا على صوتك اكتر ولا اقلك روح خلى صحابك ينفعوك امشي وانت ساكت ماشي مش هكررها تانى
فسكت امجد وهو يتكلم بداخله وفي غايه الغيظ
وبعد ان وصلو الى القاهره ذهبت منار الى منزلها واغلقت هاتفها ولم ترد على ادم نهائيا وعندما اخرجت الهدايا ووجدت بينهم هديه ادم وضعتها بالدولاب ولم تكن تريد ان تنظر اليها حتى
وبعد ان وصل الجميع الى منازله كان ادم قلق حول تغير منار المفاجئ وتخيل انها تعرضت للاذى وظل يحاول بشتى الطرق ان يتصل ويرسل رسائل
وبعد اسبوع ومنار لم ترد على اى مكالمه له ثم جائت في يوم وردت
قال ادم:: ايييه لسه فاكره انتى ايه الى بتعمليه ده
قالت منار بجفاء:: بعمل ايه؟؟
فقال ادم:: انتى مش منار الى انا اعرفها بتتكلمى كدا ليه
فقالت منار:: في ايه يا ادم كان عندى ظروف
فقال ادم وهو في غايه الحزن منها :: وده يديكى الحق انك ولا حتى تطمنينى عليكى
فقالت منار:: وبعدين يا ادم
فقال ادم:: هوا ايه الى وبعدين اسمعى يا منار انا مش هقبل بالى عملتيه ده يتكرر تانى انا نازل القاهره بعد يومين
فقالت منار :: ليه
فقال ادم :: ممكن سؤال بس وهقلك ليه
فقالت منار:: اتفضل ,,,,,,,,,فقال ادم :: انتى بتحبينى ولا لا,,,,,,,,,فسكتت منار
فقال ادم:: لا بجد مش هسيبك غير لما تردى ,,,,,,,,,,فقالت منار:: اه يا ادم بس خالتو خوفتنى اناخايفه لتكون بتلعب بيا
فقال ادم :: بصي انا بعد ما انتى مشيتى حسيت انى مقدرش استغنى عنك بجد اتعلقت بيكى ومش عارف ازاى بالسرعه دى بس ده الى حصل
فسكتت منار,,,,فقال ادم :: عشان كدا انا جى القاهره بعد يومين
فقالت منار :: ماشي ,,,,,,,, ولم تسال لماذا هو قادم
وانتهت المكالمه على ذلك
نذهب الى امجد (( الى من الاخر مبيعرفش يعد في بيتهم))
كانت الام تبحث على امجد في المنزل ولكن لم تجده فمسكت الهاتف وقالت :: هموتك يا امجد عارف كدا في ثوانى تبقي هنا يا حيوان
واغلقت الهاتف
وقبل ان ياتى امجد بدقائق رن هاتف الام فردت فتفاجئت بمن على الهاتف وبعد انتهاء المكالمه كانت متعجبه قليلاًً
...ترى ماذا حدث وماهو الذى جعلها هكذا وماذا دار في تلك المحادثه....
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
اليكم الجزء التالى
رن الهاتف فانتبهت الام ووجدت الرقم غريب فردت على الهاتف وقالت::ايوة
وجدت من معها يتحدث باللغه الفرنسيه انها السيده اليابانيه والده ميوكى تقول:: كيف حالك انا قلت اسلم عليكم واعزمكم على عيد ميلاد ميوكى بنتى
فصمتت الوالده ثم قالت:: ازاى طيب احنا مش عاملين حسابنا
فقالت السيده:: احنا قمنا بكل شئ وحجزنا وده رد بسيط للى عملتووو معانا ارجو انكم تقبلوو عزومتنا
صمتت الام قليلا وانهت المكالمه على انها ستعطيهم الرد غدا
وعندما جاء امجد اخبرته والدته بانهم ذاهبين في رحله لمده اسبوعين الى اليابان فتفاجاء امجد وقال::ازاى بقي انا مش جى
فقالت الام :: الناس حجزو التزاكر يا امجد يعنى يادوب هنقدم البسبور وكدا وتطبع التزاكر وبس
فقال امجد :: ماما اعملى الى يعجبك
وكانت تلك العائله اليابانيه حجزة لمنار ولخالتها ول امجد
هاهى تمت الرحله وهاهم في اليابان وتستقبلهم ميوكى بفرحه شديده وامجد ينظر اليها بمنتهى برود
فقالت ميوكى :: نورتو كلكم نورت يا امجد
فقال امجد:: هنروح على فين دلوقتى
فقالت ميوكى :: على بيتنا طبعاااا دانا حكيت لجدتى كتير عنك لازم تشوفها اول واحده بالبيت
وعندما وصلو دخل الجميع الى الفراش ونام وفي اليوم التالى
دخلت ميوكى على امجد غرفته وايقظته فغضب امجد وقال:: اخرجى برا يا بت انتى مش ناقصاكى
فقالت ميوكى :: بتقول ايه مش فاااااااااهمه وضح وضح
فقال امجد :: غورى بقي
فصمتت ميوكى ولم تفهم حرف فجائت قرب اذن امجد وصرخت
فنهض امجد مفزوعاً ومسك ميوكى من شعرها وقال :: اقتلك يا بت يا هابله انتى متسيبينى في حالى
فقالت ميوكى :: اه اه شعرى يا امجد انت بتقول ايييه مش فاهماك
فغير امجد لغته وقال:: بطلى هزار يا رخمه
فضحكت ميوكى وقالت:: طيب سيب شعرى وانا همشي
فتركها امجد ولكن عادت ميوكى مره اخرى وصرخت في اذن امجد
فنهض امجد لانه لم يستطيع النوم مره اخرى وارتدى ملابسه وعندما خرج من الغرفه وجد ميوكى واقفه خارج الغرفه تضحك
فقال امجد:: ايه الى موقفك هنا
فشدته ميوكى من يده وقالت :: تعالااااااا اوريك لجدتى
فذهب امجد معها وهناك دخل على الجده وسلمت عليه واخذت تترجم ميوكى بين امجد وبين الجده وهناك نظر امجد الى الغرفه فكان ديكور الغرفه مختلف وجميل وكان امجد معجب به ولكن لقد تعلقت عيون امجد على صوره لطفل صغير تحمله تلك الجده ظل امجد ينظراليها وصمت
فقالت ميوكى :: امجد روحت فين ساكت ليه
فقال امجد :: لا مفيش حاجه بس يالا كفايا كدا ازعجنا جدتك
وخرج امجد وهو مذهول ثم خرج الى الحديقه الخارجيه واخذ يتمشي وكان لا يري امامه وفجئه اصطدم في فتاه فقالت الفتاه وهى تصرخ :: اااه انت مبتشوفش
فنظر لها امجد وقال :: مش طالباكى ونبي
كانت الفتاه تتحدث باليابانيه وامجد لم يفهمها فقال تلك الكلمه بالمصري
فقالت الفتاه :: انت ايه ده انت مصري؟؟
فقال امجد وهو يلتفت اليها:: انت ايه ده جمله مفيده صح هوا انتى مصريه ؟انتى بتتكلمى مصري صح
فقالت الفتاه :: اومال بتكلم ايه يعنى انت سامع ايه
فقال امجد:: مصري
فقالت الفتاه:: وانا كمان مصريه
فضحك امجد وضحكت تلك الفتاه فنظرت له الفتاه وقالت:: انا اول مره اشوفك هنا اصلي ساكنه هنا في الحى ده
فقال امجد :: لا احنا ضيوف هنا عند جماعه
فقالت الفتاه :: ضيوف عند مين
قال امجد :: تعرفي بنت اسمها ميوكى
فقالت الفتاه:: ايوة ايوة اعرف العيله دى نعتبر جيران
فقال امجد :: انتى بقي ايه الى جايبك هنا
فقالت الفتاه :: انا يا سيدى بابا بيشتغل هنا وبدرس هنا كمان ومامتى دكتوره هنا بردو
فقال امجد:: وانا بدرس في مصر وهنا في زياره زى ما قلتلك بس
فقالت الفتاه :: تحب تيجى تتمشي بعيد عن هنا شويا اوريك حتت حلوة يعنى
فقال امجد :: ياريت
فقالت الفتاه:: بس انت مالك عامل كدا ليه شكلك مدايق مع انى اول مره اعرفك بس يعنى حاسه كدا
فنظر لها امجد وابتسم (( شوفو بقي هوا ده امجد سبحان الله ربنا يهديك يابنى ))
فنظر لها امجد وابتسم وقال :: يعنى مخضوض شويا شوفت حاجه غريبه بس يخلق من الشبهه اربعين
فقالت الفتاه :: انت مش واخد بالك انى معرفش اسمك وانت متعرفش اسمى
فقال امجد :: اه صح انا اسمى امجد وانتى
فقالت الفتاه:: وانا اسمى ((جوليا))
وحينها كانو وصلو الى مكان به اريكه خشب في الشارع فجلسو معاً
فقال امجد:: وانتى اعدا هنا بقالك اد ايه
قالت جوليا:: بقالى كتير من اول دراست بس بنزل مصر اجازات عشان كدا شطوره في اللغه بتاعتى كمان
فقال امجد :: اه طيب
فقالت الفتاه :: ممكن اسئلك سؤال بايخ شويا
فقال امجد :: اعتقد انا توقعتو بس قولى
فقالت جوليا:: انت عندك حد في قرايبك يابانى اصلك شبهم
فنظر لها امجد وشرد بعقله
فقالت جوليا:: ايييييه روحت فين
فقال امجد :: اه معاكى لا ماليش حد من قرايبي يابانى
فقالت جوليا :: طيب بس متزعلش يعنى
فقال امجد :: لاعادى
وجلسو يتحدثووو اكثر واكثررر
.............
وهنا انها منار جالسه على سريرها صامته ف ادم الذى اخبرها ب انه سوف ياتى لم ياتى بل اتصل عليها اخبرها ب انه سوف ياتى بعد يوم اخر ولكن لم ياتى وفجئه اغلق هاتفه ولم تعرف عنه شئ ولا تعرف له طريق اخر غير ذلك الهاتف غير انها في دوله اخرى الان
فمسكت الهاتف وظلت تلعب به قليلا في نفس ذلك الوقت كان ادم يحاول ان يتصل على منار ولكن هاتفها مغلق فكانت سوف تقتله الحيره لقد تركها اسبوع لم يتصل عليها وعندما ينتهى ذلك الاسبوع يجد هاتفها مغلق
لقد اتصل ادم بمنار وهى في اليابان وهذا ما لا يعلمه هو وما لا تعلمه منار ان ادم تعرض احد السياح الذين معه للضياع وحينها كان يبحث عن ذلك السائح وفي ذلك الوقت ضاع هاتفه او سرق وعندما اعاد الشريحه كانت قد سافرت منار
دخلت الخاله على منار في الغرفه وقالت:: ايه يا منار هتفضلي اعدا كدا تعالى اعدى مع الناس سالونى عليكى قلتلهم هدخل اصحيها يالا يا حببتى تعالى
قالت منار:: حاضر يا خالتو انا قايمه اهو هلبس وهاجى
فقالت الخاله :: ماشي بسرعه
فقالت منار::هوا امجد فين يا خالتو
قالت خالتها:: مش عارفه يا منار الواد مش راحم نفسو حتى في اليابان مبيعرفش يعد في البيت هسئلهم عليه يالا بقي تعالى انتى ورايا
خرجت الخاله وذهبت الى والده ميوكى وجلست معها ثم قالت :: مشوفتيش امجد
قالت السيده :: ميوكى دخلت صحيتو الصبح وخدتو لجدتها سلم عليها وبعدها خرج
قالت الام:: وازاى ميوكى تسيبو يخرج ده ميعرفش حاجه هنا
قالت السيده:: متخافيش المكان هنا بسيط ومش يتوه
قالت الام :: ماشي
.........
وهاهو امجد في طريقه للمنزل ومعه جوليا قالت جوليا:: هشوفك باليل بقي يا امجد انا مصدقت لقيت مصري هنا
قال امجد :: من عنيا يا جميل باليل هبقي معاكى
وذهب امجد الى المنزل وجد ميوكى جالسه في الحديقه وطلبت منه ان يجلس معها
جلس امجد وقال :: في ايه يا ميوكى
قالت ميوكى :: في انى قلتلك قبل كدا يا امجد
قال امجد :: على ايه بقي
قالت ميوكى :: بحبك يا امجد
فقال امجد وهو ينظر حوله :: وانا قلتلك قبل كدا عندنا البنت مبتتكلمش وبعدين انا بعتبرك اختى
قالت ميوكى :: وانا مش بعتبرك اخويا
قال امجد ::بس مينفعش يا ميوكى
قالت ميوكى :: ليه يا امجد انا بحبك ومن ساعه ما شوفتك شوفت فيك طبع غريب متعودتش عليه هنا مش هقلك ان اهل بلدى وحشين بس انت شدتنى
قال امجد:: وانتى بنوته جميله وكل حاجه بس مينفعش يا ميوكى لانى بجد بعتبرك اختى
قالت ميوكى :: ليه يا امجد مينفعش فكر طيب
قال امجد :: هقلك على حاجه يا ميوكى
قالت ميوكى :: قول يا امجد
قال امجد :: انا بحب بنت تانيه
صمتت ميوكى ثم بكت في صمت فنظر لها امجد ولم يعرف ماذا يفعل
سكت قليلا ثم قال:: ميوكى اعتبرينى اخوكى وبلاش تعملى كدا
نظرت له ميوكى وهى تبكى في صمت
فنهض امجد وتركها لانه لا يعرف ماذا يفعل لها
ذهب امجد الى الداخل فقالت السيده :: اهو امجد جه قلتلك متخافيش عليه
قالت الام :: ايه يا امجد انت حتى هنا بتخرج
قال امجد :: عايزانى اعد في البيت يعنى يا ماما اطبخ يعنى ولا اعمل ايه عموما انا هريحكم ورايح انام
وتركهم وذهب الى غرفته التى خصصتها لهم تلك العائله اليابانيه
ونام على السرير وهو مستيقظ وكان يفكر ويقول :: المشكله انى مبحبهاش بس صعبت عليا ولا هينفع حتى احبك يا ميوكى انتى الى علقتى نفسك بيا
دخلت منار على امجد وقالت :: ايه يا امجد مالك متدايق ليه
قال امجد :: مفيش يا منار يعنى انتى عاجبك الى ماما جابتنا فيه ده
قالت منار :: اومال انا اعمل ايه بقي يا امجد الى ملحقتش اعد في بيتنا ده ماما وافقت بالعافيه انى اجى بعد ما خالتو اتحايلت عليها
قال امجد :: تقدرى تقوليلي عملتى ايه من ساعه ما صحيتى
قالت منار :: اعدا مكانى هعمل ايه يعنى وبعدين انا مبعرفش اتكلم فرنسي زيكم اخرى انجليزى وكمان انجليزى على ادو يعنى اكلم بيه ميوكى بس
وضحكت
فقال امجد :: بجد بعد حفله العيد ميلاد لازم نمشي مش طالبه خنقه
قال منار :: اكيد اكيد بس انت مدايقش نفسك
قال امجد :: طيب انا هنام دلوقتى وروحى شوفى الى اعدا تعيط برا دى
قالت منار :: مين الى بتعيط ميوكى
قال امجد :: بصي سيبينى انام وروحى افهمى منها بالنجليزى الصغير بتاعك
تركته منار وذهبت الى ميوكى وفهمت منها كل شئ
وفي اليوم التالى خرج امجد مع جوليا واخذ يحكى معها وكان في ذلك اليوم ليلا حفله مولد ميوكى
عندما عاد امجد من الخارج وجد السيده جالسه في الحديقه حزينه
قال لها امجد:: في حاجه مدايقاكى
قالت السيده:: لا عادى دى مجرد زكرى يا امجد كل سنه بفتكرو
قال امجد:: هوا مين ده
قالت لاسيده :: ابنى الى ضاع منى في باريس
واخرجت صوره لابنها واعطتها ل امجد يراها فنزل الذهول على وجه امجد وما زاد امجد ذهولا ان الفتى ضاع في فرنسا
.............ترى ما سر تعلق الصوره بذهولك يا امجد .............
رن الهاتف فانتبهت الام ووجدت الرقم غريب فردت على الهاتف وقالت::ايوة
وجدت من معها يتحدث باللغه الفرنسيه انها السيده اليابانيه والده ميوكى تقول:: كيف حالك انا قلت اسلم عليكم واعزمكم على عيد ميلاد ميوكى بنتى
فصمتت الوالده ثم قالت:: ازاى طيب احنا مش عاملين حسابنا
فقالت السيده:: احنا قمنا بكل شئ وحجزنا وده رد بسيط للى عملتووو معانا ارجو انكم تقبلوو عزومتنا
صمتت الام قليلا وانهت المكالمه على انها ستعطيهم الرد غدا
وعندما جاء امجد اخبرته والدته بانهم ذاهبين في رحله لمده اسبوعين الى اليابان فتفاجاء امجد وقال::ازاى بقي انا مش جى
فقالت الام :: الناس حجزو التزاكر يا امجد يعنى يادوب هنقدم البسبور وكدا وتطبع التزاكر وبس
فقال امجد :: ماما اعملى الى يعجبك
وكانت تلك العائله اليابانيه حجزة لمنار ولخالتها ول امجد
هاهى تمت الرحله وهاهم في اليابان وتستقبلهم ميوكى بفرحه شديده وامجد ينظر اليها بمنتهى برود
فقالت ميوكى :: نورتو كلكم نورت يا امجد
فقال امجد:: هنروح على فين دلوقتى
فقالت ميوكى :: على بيتنا طبعاااا دانا حكيت لجدتى كتير عنك لازم تشوفها اول واحده بالبيت
وعندما وصلو دخل الجميع الى الفراش ونام وفي اليوم التالى
دخلت ميوكى على امجد غرفته وايقظته فغضب امجد وقال:: اخرجى برا يا بت انتى مش ناقصاكى
فقالت ميوكى :: بتقول ايه مش فاااااااااهمه وضح وضح
فقال امجد :: غورى بقي
فصمتت ميوكى ولم تفهم حرف فجائت قرب اذن امجد وصرخت
فنهض امجد مفزوعاً ومسك ميوكى من شعرها وقال :: اقتلك يا بت يا هابله انتى متسيبينى في حالى
فقالت ميوكى :: اه اه شعرى يا امجد انت بتقول ايييه مش فاهماك
فغير امجد لغته وقال:: بطلى هزار يا رخمه
فضحكت ميوكى وقالت:: طيب سيب شعرى وانا همشي
فتركها امجد ولكن عادت ميوكى مره اخرى وصرخت في اذن امجد
فنهض امجد لانه لم يستطيع النوم مره اخرى وارتدى ملابسه وعندما خرج من الغرفه وجد ميوكى واقفه خارج الغرفه تضحك
فقال امجد:: ايه الى موقفك هنا
فشدته ميوكى من يده وقالت :: تعالااااااا اوريك لجدتى
فذهب امجد معها وهناك دخل على الجده وسلمت عليه واخذت تترجم ميوكى بين امجد وبين الجده وهناك نظر امجد الى الغرفه فكان ديكور الغرفه مختلف وجميل وكان امجد معجب به ولكن لقد تعلقت عيون امجد على صوره لطفل صغير تحمله تلك الجده ظل امجد ينظراليها وصمت
فقالت ميوكى :: امجد روحت فين ساكت ليه
فقال امجد :: لا مفيش حاجه بس يالا كفايا كدا ازعجنا جدتك
وخرج امجد وهو مذهول ثم خرج الى الحديقه الخارجيه واخذ يتمشي وكان لا يري امامه وفجئه اصطدم في فتاه فقالت الفتاه وهى تصرخ :: اااه انت مبتشوفش
فنظر لها امجد وقال :: مش طالباكى ونبي
كانت الفتاه تتحدث باليابانيه وامجد لم يفهمها فقال تلك الكلمه بالمصري
فقالت الفتاه :: انت ايه ده انت مصري؟؟
فقال امجد وهو يلتفت اليها:: انت ايه ده جمله مفيده صح هوا انتى مصريه ؟انتى بتتكلمى مصري صح
فقالت الفتاه :: اومال بتكلم ايه يعنى انت سامع ايه
فقال امجد:: مصري
فقالت الفتاه:: وانا كمان مصريه
فضحك امجد وضحكت تلك الفتاه فنظرت له الفتاه وقالت:: انا اول مره اشوفك هنا اصلي ساكنه هنا في الحى ده
فقال امجد :: لا احنا ضيوف هنا عند جماعه
فقالت الفتاه :: ضيوف عند مين
قال امجد :: تعرفي بنت اسمها ميوكى
فقالت الفتاه:: ايوة ايوة اعرف العيله دى نعتبر جيران
فقال امجد :: انتى بقي ايه الى جايبك هنا
فقالت الفتاه :: انا يا سيدى بابا بيشتغل هنا وبدرس هنا كمان ومامتى دكتوره هنا بردو
فقال امجد:: وانا بدرس في مصر وهنا في زياره زى ما قلتلك بس
فقالت الفتاه :: تحب تيجى تتمشي بعيد عن هنا شويا اوريك حتت حلوة يعنى
فقال امجد :: ياريت
فقالت الفتاه:: بس انت مالك عامل كدا ليه شكلك مدايق مع انى اول مره اعرفك بس يعنى حاسه كدا
فنظر لها امجد وابتسم (( شوفو بقي هوا ده امجد سبحان الله ربنا يهديك يابنى ))
فنظر لها امجد وابتسم وقال :: يعنى مخضوض شويا شوفت حاجه غريبه بس يخلق من الشبهه اربعين
فقالت الفتاه :: انت مش واخد بالك انى معرفش اسمك وانت متعرفش اسمى
فقال امجد :: اه صح انا اسمى امجد وانتى
فقالت الفتاه:: وانا اسمى ((جوليا))
وحينها كانو وصلو الى مكان به اريكه خشب في الشارع فجلسو معاً
فقال امجد:: وانتى اعدا هنا بقالك اد ايه
قالت جوليا:: بقالى كتير من اول دراست بس بنزل مصر اجازات عشان كدا شطوره في اللغه بتاعتى كمان
فقال امجد :: اه طيب
فقالت الفتاه :: ممكن اسئلك سؤال بايخ شويا
فقال امجد :: اعتقد انا توقعتو بس قولى
فقالت جوليا:: انت عندك حد في قرايبك يابانى اصلك شبهم
فنظر لها امجد وشرد بعقله
فقالت جوليا:: ايييييه روحت فين
فقال امجد :: اه معاكى لا ماليش حد من قرايبي يابانى
فقالت جوليا :: طيب بس متزعلش يعنى
فقال امجد :: لاعادى
وجلسو يتحدثووو اكثر واكثررر
.............
وهنا انها منار جالسه على سريرها صامته ف ادم الذى اخبرها ب انه سوف ياتى لم ياتى بل اتصل عليها اخبرها ب انه سوف ياتى بعد يوم اخر ولكن لم ياتى وفجئه اغلق هاتفه ولم تعرف عنه شئ ولا تعرف له طريق اخر غير ذلك الهاتف غير انها في دوله اخرى الان
فمسكت الهاتف وظلت تلعب به قليلا في نفس ذلك الوقت كان ادم يحاول ان يتصل على منار ولكن هاتفها مغلق فكانت سوف تقتله الحيره لقد تركها اسبوع لم يتصل عليها وعندما ينتهى ذلك الاسبوع يجد هاتفها مغلق
لقد اتصل ادم بمنار وهى في اليابان وهذا ما لا يعلمه هو وما لا تعلمه منار ان ادم تعرض احد السياح الذين معه للضياع وحينها كان يبحث عن ذلك السائح وفي ذلك الوقت ضاع هاتفه او سرق وعندما اعاد الشريحه كانت قد سافرت منار
دخلت الخاله على منار في الغرفه وقالت:: ايه يا منار هتفضلي اعدا كدا تعالى اعدى مع الناس سالونى عليكى قلتلهم هدخل اصحيها يالا يا حببتى تعالى
قالت منار:: حاضر يا خالتو انا قايمه اهو هلبس وهاجى
فقالت الخاله :: ماشي بسرعه
فقالت منار::هوا امجد فين يا خالتو
قالت خالتها:: مش عارفه يا منار الواد مش راحم نفسو حتى في اليابان مبيعرفش يعد في البيت هسئلهم عليه يالا بقي تعالى انتى ورايا
خرجت الخاله وذهبت الى والده ميوكى وجلست معها ثم قالت :: مشوفتيش امجد
قالت السيده :: ميوكى دخلت صحيتو الصبح وخدتو لجدتها سلم عليها وبعدها خرج
قالت الام:: وازاى ميوكى تسيبو يخرج ده ميعرفش حاجه هنا
قالت السيده:: متخافيش المكان هنا بسيط ومش يتوه
قالت الام :: ماشي
.........
وهاهو امجد في طريقه للمنزل ومعه جوليا قالت جوليا:: هشوفك باليل بقي يا امجد انا مصدقت لقيت مصري هنا
قال امجد :: من عنيا يا جميل باليل هبقي معاكى
وذهب امجد الى المنزل وجد ميوكى جالسه في الحديقه وطلبت منه ان يجلس معها
جلس امجد وقال :: في ايه يا ميوكى
قالت ميوكى :: في انى قلتلك قبل كدا يا امجد
قال امجد :: على ايه بقي
قالت ميوكى :: بحبك يا امجد
فقال امجد وهو ينظر حوله :: وانا قلتلك قبل كدا عندنا البنت مبتتكلمش وبعدين انا بعتبرك اختى
قالت ميوكى :: وانا مش بعتبرك اخويا
قال امجد ::بس مينفعش يا ميوكى
قالت ميوكى :: ليه يا امجد انا بحبك ومن ساعه ما شوفتك شوفت فيك طبع غريب متعودتش عليه هنا مش هقلك ان اهل بلدى وحشين بس انت شدتنى
قال امجد:: وانتى بنوته جميله وكل حاجه بس مينفعش يا ميوكى لانى بجد بعتبرك اختى
قالت ميوكى :: ليه يا امجد مينفعش فكر طيب
قال امجد :: هقلك على حاجه يا ميوكى
قالت ميوكى :: قول يا امجد
قال امجد :: انا بحب بنت تانيه
صمتت ميوكى ثم بكت في صمت فنظر لها امجد ولم يعرف ماذا يفعل
سكت قليلا ثم قال:: ميوكى اعتبرينى اخوكى وبلاش تعملى كدا
نظرت له ميوكى وهى تبكى في صمت
فنهض امجد وتركها لانه لا يعرف ماذا يفعل لها
ذهب امجد الى الداخل فقالت السيده :: اهو امجد جه قلتلك متخافيش عليه
قالت الام :: ايه يا امجد انت حتى هنا بتخرج
قال امجد :: عايزانى اعد في البيت يعنى يا ماما اطبخ يعنى ولا اعمل ايه عموما انا هريحكم ورايح انام
وتركهم وذهب الى غرفته التى خصصتها لهم تلك العائله اليابانيه
ونام على السرير وهو مستيقظ وكان يفكر ويقول :: المشكله انى مبحبهاش بس صعبت عليا ولا هينفع حتى احبك يا ميوكى انتى الى علقتى نفسك بيا
دخلت منار على امجد وقالت :: ايه يا امجد مالك متدايق ليه
قال امجد :: مفيش يا منار يعنى انتى عاجبك الى ماما جابتنا فيه ده
قالت منار :: اومال انا اعمل ايه بقي يا امجد الى ملحقتش اعد في بيتنا ده ماما وافقت بالعافيه انى اجى بعد ما خالتو اتحايلت عليها
قال امجد :: تقدرى تقوليلي عملتى ايه من ساعه ما صحيتى
قالت منار :: اعدا مكانى هعمل ايه يعنى وبعدين انا مبعرفش اتكلم فرنسي زيكم اخرى انجليزى وكمان انجليزى على ادو يعنى اكلم بيه ميوكى بس
وضحكت
فقال امجد :: بجد بعد حفله العيد ميلاد لازم نمشي مش طالبه خنقه
قال منار :: اكيد اكيد بس انت مدايقش نفسك
قال امجد :: طيب انا هنام دلوقتى وروحى شوفى الى اعدا تعيط برا دى
قالت منار :: مين الى بتعيط ميوكى
قال امجد :: بصي سيبينى انام وروحى افهمى منها بالنجليزى الصغير بتاعك
تركته منار وذهبت الى ميوكى وفهمت منها كل شئ
وفي اليوم التالى خرج امجد مع جوليا واخذ يحكى معها وكان في ذلك اليوم ليلا حفله مولد ميوكى
عندما عاد امجد من الخارج وجد السيده جالسه في الحديقه حزينه
قال لها امجد:: في حاجه مدايقاكى
قالت السيده:: لا عادى دى مجرد زكرى يا امجد كل سنه بفتكرو
قال امجد:: هوا مين ده
قالت لاسيده :: ابنى الى ضاع منى في باريس
واخرجت صوره لابنها واعطتها ل امجد يراها فنزل الذهول على وجه امجد وما زاد امجد ذهولا ان الفتى ضاع في فرنسا
.............ترى ما سر تعلق الصوره بذهولك يا امجد .............
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
هيطلع هو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قولي بسررررررررررررعة الحلقة الجاية يا نيوووووووووووو
قولي بسررررررررررررعة الحلقة الجاية يا نيوووووووووووو
amalgam- observer
- عدد الرسائل : 2553
تاريخ التسجيل : 04/10/2007
رد: حظه جه كدة
انا زعلانة
بس علشان خطرك
بس علشان خطرك
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
رد: حظه جه كدة
الجزء التالى
عندما نظر امجد الى الصوره نظر الى السيده وقال :: ده ابنك
فقالت السيده::ايوة يا امجد في ايه
فقال امجد ::لا مفيش حاجه انا ماشي دلوقتى
تركها امجد وخرج الى ذلك المكان الكبير الذى يحيط بذلك المنزل وهاهى جوليا تقف في النافذه وعنما رائيت امجد اسرعت ونزلت اليه وذهبت هي وامجد الى اقرب مكان وجلسو فيه
وهاهو امجد يخبر جوليا فقالت جوليا :: وانت ايه الى مزعلك في صوره ابن الست دى
قال امجد :: لا بس مستغرب اصل فيه شبه من ..... وصمت امجد
فقالت جوليا :: سكت ليه شبهه مين
نظر امجد في الجهه الاخرى وقال :: مش هحكم دلوقتى انا هستنى
قالت جوليا :: لا انا مش فاهمه منك شئ
نهض امجد واخبرها ب انه يجب عليه ان يترك المكان ويذهب الى المنزل الان لان والده ميوكى تحضر لحفل مولدها
وعندما ذهب امجد الى المنزل دخل الى ميوكى الغرفه
فظنت ميوكى ان امجد غير شئ من حديثه الاخير ولكن قال امجد:: انا جى اقلك كل سنه وانتى طيبه عشان مينفعش عيد ملادك اليوم وتبقي زعلانه منى
فنظرت له ميوكى وادارت وجهها في الجهه الاخرى ولم ترد عليه
فصمت امجد ولم يعرف ماذا يقول
..............
انها والده ميوكى في غرفتها تخرج النقود التى ترغب بها ولكن وجدت صوره طفلتها امامها فتذكرت موقف امجد عندما نظر الى صوره طفلها الصغير ولكن صمتت واخذت ما تريد وكانت في طريقها للخروج من الغرفه ولكن فوجئت ب امجد يطرق الباب
ففتحت له الباب وقالت :: ازيك يا امجد
فقال امجد :: كويس بس عايز منك طلب
قالت له :: ادخل طيب اعد
وعندما دخل امجد جلس على اقرب الكراسي وقالت له السيده:: هها في ايه
قال امجد:: ميوكى
قالت والسيده :: فيها ايه ميوكى
قال امجد وهو ينظر حوله:: ابدا اجبلها هديه ايه؟؟
وفجئه وكأنه نزل عليك يا امجد مياه بارده انها تلك الصوره
التى توضع بقرب سرير السيده لقد اذهلتك ولكن لماذا
فقالت السيده :: اه الصوره دى بتاعتى انا وابنى الى ضاع في فرنسا زى ما قلتلك وهوا معايا انا ووالده
فقال امجد وهوا ينظر الى السيده وقلق ::اه منا شايفها بس حلوة
قالت السيده :: ها متجبش بقي حاجه لميوكى مش لازم
قال امجد :: لالا انا هتصرف بعد اذنك انا قايم
وعندما نهض امجد ذهب الى غرفته وجلس يفكر
وايضا السيده والده ميوكى تجلس ينتابها القلق وبداء عقلها يشك بسبب ذهول امجد كلما نظر الى تلك الصور القديمه
لكن نهضت السيده وخرجت
ووجدت والده امجد تجلس في الحديقه فذهبت جلست بقربها وجلسو يتحدثوو
وكان المسؤولين عن ترتيب حفل ميوكى يعملون
هاهى الساعه 10 ليلا ووالده ميوكى تستقبل الناس
وامجد كان بالخارج مع جوليا
وعندما جاء شاهدته ميوكى فتركت المكان وركضت الى الداخل
فذهب امجد خلف ميوكى
وامسك بذراعها وقال :: كل سنه وانتى طيبه يا ميوكى دى هديتك
اخذتها ميوكى منه ومصرره الا تتحدث معه
تركها امجد وذهب الى منار
فهى جالسه في صمت تام
فقال امجد:: بت يا منار مالك عامله كدا ليه
قالت منار:: عامله ايه
فقال امجد:: مش بتتمشي يعنى يالا يمكن نلاقيلك عريس يابانى يخلصنا منك
فقالت منار:: ا انت طالبه معاك ترخم بقي
فقال امجد :: ومرخمش ليه وانا شايفك يا ام الرخامه
فقالت منار:: مين البنت الى كانت معاك دى
فقال امجد:: اه المزة دى
قالت منار ::: ايووة دى نظرها كام بصتلك ازاى دى
فقال امجد:: يا بت دى بنت مصريه عايشه هنا اتعرفت عليها بالصدفه بس راحمانى من ميوكى وزنها
فقالت منار وهى تنظر في الجهه الاخرى :: ميوكى اه ميوكى اهى بتبص عليك من بعيد اهى البت دى مجنونه
فقال امجد :: انتى هتعرفينى مجنونه ازاى انا قلتلكم من الاول شكلها هابله محدش صدقنى
قالت منار :: جبتلها هديه
قال امجد :: اه وادتهالها ولا عبرتنى بكلمه ميرسي حتى بس عادى بقي خليها في الى هيا فيه
قالت منار :: اه سيبها اهو كلها يومين ونروح لحالنا
وهاهى والده امجد تنادى منار فذهبت منار وقالت :: ايوة يا خالتو
قالت خالتها :: اقفي جمبي هنا بدل مانتى اعدا لحالك والواد امجد بيرخم عليكى
قال امجد :: وانا جيت جمبها يا ماما انا غلبان اهو
قالت الام :: لحقت تتعرف على واحده يابانيه
ضحك امجد وقال:: ايه لحقت اتفضح كدا علطول عموما دى مش يابانيه دى مصريه وعايشه هنا
قالت الام :: طيب خليك جمبي عشان هندخل لجده ميوكى دلوقتى بيطفو معاها الشمع جوا
قال امجد :: ماشي
وبعد قليل كان يجب على عدد معين الدخول الى غرفه جده ميوكى ليطفئو الشموع معها
وهناك دخل الجميع وهاهى منار يقع نظرها على تلك الصوره ايضا وتقول :: خالتو خالتو بصي كدا الصوره دى
فنظرت خالتها الى الصوره
فقالت الجده :: انا مستغربه هوا ابن بنتى بيجبلكم ذهول ليه كل الي يشوفو منكم يعمل كدا
قالت الام :: هوا ده ابن بنتك يعنى اخو ميوكى
قالت الجده :: اه بس للاسف ضاع مننا في فرنسا سيبتو زماااان عند جيران لينا
فقاطعتها ميوكى وقالت :: خلاص يا جدتى احكيلهم بعدين دلوقتى هنطفي الشمع
قالت الجده :: ماشي يا ميوكى
وبعد ذلك ان تم اطفاء الشمع وانتهت الحفله كانت منار وخالتها جالسين معا
فقالت منار :ك ايه ده يا خالتو
قالت خالتها :: بصي انا مش عارفه بس مش عارفه بردو ممكن يكونو نصابين
قالت منار:: انتى عارفه لو امجد عرف هتبقي مصيبه
قالت خالتها :: انا حاسه انى هتجنن اعمل ايه؟؟
قالت منار :: بصي يا خالتو خلينا نستنى
وفجئه طرق الباب عليهم ودخلت والده ميوكى وقالت :: عايزة اكلمك شويا
فنظرت منار الى خالتها ونظرت لها خالتها ونهضت وذهبت مع السيده
وعندما جلسو قالت السيده :: انا عايزة احكيلك حاجه
قالت والده امجد :: اتفضلي
قصت والده ميوكى ما تريد وكان استقبال والده امجد لذلك الحديث هو ان الدموع ملاائت اعينها وشعرت وكانها تاخذ انفاسها الاخيره
.........ترى ما سر ذلك وماذا ستفعل يا امجد عندما
تعلم .....................
عندما نظر امجد الى الصوره نظر الى السيده وقال :: ده ابنك
فقالت السيده::ايوة يا امجد في ايه
فقال امجد ::لا مفيش حاجه انا ماشي دلوقتى
تركها امجد وخرج الى ذلك المكان الكبير الذى يحيط بذلك المنزل وهاهى جوليا تقف في النافذه وعنما رائيت امجد اسرعت ونزلت اليه وذهبت هي وامجد الى اقرب مكان وجلسو فيه
وهاهو امجد يخبر جوليا فقالت جوليا :: وانت ايه الى مزعلك في صوره ابن الست دى
قال امجد :: لا بس مستغرب اصل فيه شبه من ..... وصمت امجد
فقالت جوليا :: سكت ليه شبهه مين
نظر امجد في الجهه الاخرى وقال :: مش هحكم دلوقتى انا هستنى
قالت جوليا :: لا انا مش فاهمه منك شئ
نهض امجد واخبرها ب انه يجب عليه ان يترك المكان ويذهب الى المنزل الان لان والده ميوكى تحضر لحفل مولدها
وعندما ذهب امجد الى المنزل دخل الى ميوكى الغرفه
فظنت ميوكى ان امجد غير شئ من حديثه الاخير ولكن قال امجد:: انا جى اقلك كل سنه وانتى طيبه عشان مينفعش عيد ملادك اليوم وتبقي زعلانه منى
فنظرت له ميوكى وادارت وجهها في الجهه الاخرى ولم ترد عليه
فصمت امجد ولم يعرف ماذا يقول
..............
انها والده ميوكى في غرفتها تخرج النقود التى ترغب بها ولكن وجدت صوره طفلتها امامها فتذكرت موقف امجد عندما نظر الى صوره طفلها الصغير ولكن صمتت واخذت ما تريد وكانت في طريقها للخروج من الغرفه ولكن فوجئت ب امجد يطرق الباب
ففتحت له الباب وقالت :: ازيك يا امجد
فقال امجد :: كويس بس عايز منك طلب
قالت له :: ادخل طيب اعد
وعندما دخل امجد جلس على اقرب الكراسي وقالت له السيده:: هها في ايه
قال امجد:: ميوكى
قالت والسيده :: فيها ايه ميوكى
قال امجد وهو ينظر حوله:: ابدا اجبلها هديه ايه؟؟
وفجئه وكأنه نزل عليك يا امجد مياه بارده انها تلك الصوره
التى توضع بقرب سرير السيده لقد اذهلتك ولكن لماذا
فقالت السيده :: اه الصوره دى بتاعتى انا وابنى الى ضاع في فرنسا زى ما قلتلك وهوا معايا انا ووالده
فقال امجد وهوا ينظر الى السيده وقلق ::اه منا شايفها بس حلوة
قالت السيده :: ها متجبش بقي حاجه لميوكى مش لازم
قال امجد :: لالا انا هتصرف بعد اذنك انا قايم
وعندما نهض امجد ذهب الى غرفته وجلس يفكر
وايضا السيده والده ميوكى تجلس ينتابها القلق وبداء عقلها يشك بسبب ذهول امجد كلما نظر الى تلك الصور القديمه
لكن نهضت السيده وخرجت
ووجدت والده امجد تجلس في الحديقه فذهبت جلست بقربها وجلسو يتحدثوو
وكان المسؤولين عن ترتيب حفل ميوكى يعملون
هاهى الساعه 10 ليلا ووالده ميوكى تستقبل الناس
وامجد كان بالخارج مع جوليا
وعندما جاء شاهدته ميوكى فتركت المكان وركضت الى الداخل
فذهب امجد خلف ميوكى
وامسك بذراعها وقال :: كل سنه وانتى طيبه يا ميوكى دى هديتك
اخذتها ميوكى منه ومصرره الا تتحدث معه
تركها امجد وذهب الى منار
فهى جالسه في صمت تام
فقال امجد:: بت يا منار مالك عامله كدا ليه
قالت منار:: عامله ايه
فقال امجد:: مش بتتمشي يعنى يالا يمكن نلاقيلك عريس يابانى يخلصنا منك
فقالت منار:: ا انت طالبه معاك ترخم بقي
فقال امجد :: ومرخمش ليه وانا شايفك يا ام الرخامه
فقالت منار:: مين البنت الى كانت معاك دى
فقال امجد:: اه المزة دى
قالت منار ::: ايووة دى نظرها كام بصتلك ازاى دى
فقال امجد:: يا بت دى بنت مصريه عايشه هنا اتعرفت عليها بالصدفه بس راحمانى من ميوكى وزنها
فقالت منار وهى تنظر في الجهه الاخرى :: ميوكى اه ميوكى اهى بتبص عليك من بعيد اهى البت دى مجنونه
فقال امجد :: انتى هتعرفينى مجنونه ازاى انا قلتلكم من الاول شكلها هابله محدش صدقنى
قالت منار :: جبتلها هديه
قال امجد :: اه وادتهالها ولا عبرتنى بكلمه ميرسي حتى بس عادى بقي خليها في الى هيا فيه
قالت منار :: اه سيبها اهو كلها يومين ونروح لحالنا
وهاهى والده امجد تنادى منار فذهبت منار وقالت :: ايوة يا خالتو
قالت خالتها :: اقفي جمبي هنا بدل مانتى اعدا لحالك والواد امجد بيرخم عليكى
قال امجد :: وانا جيت جمبها يا ماما انا غلبان اهو
قالت الام :: لحقت تتعرف على واحده يابانيه
ضحك امجد وقال:: ايه لحقت اتفضح كدا علطول عموما دى مش يابانيه دى مصريه وعايشه هنا
قالت الام :: طيب خليك جمبي عشان هندخل لجده ميوكى دلوقتى بيطفو معاها الشمع جوا
قال امجد :: ماشي
وبعد قليل كان يجب على عدد معين الدخول الى غرفه جده ميوكى ليطفئو الشموع معها
وهناك دخل الجميع وهاهى منار يقع نظرها على تلك الصوره ايضا وتقول :: خالتو خالتو بصي كدا الصوره دى
فنظرت خالتها الى الصوره
فقالت الجده :: انا مستغربه هوا ابن بنتى بيجبلكم ذهول ليه كل الي يشوفو منكم يعمل كدا
قالت الام :: هوا ده ابن بنتك يعنى اخو ميوكى
قالت الجده :: اه بس للاسف ضاع مننا في فرنسا سيبتو زماااان عند جيران لينا
فقاطعتها ميوكى وقالت :: خلاص يا جدتى احكيلهم بعدين دلوقتى هنطفي الشمع
قالت الجده :: ماشي يا ميوكى
وبعد ذلك ان تم اطفاء الشمع وانتهت الحفله كانت منار وخالتها جالسين معا
فقالت منار :ك ايه ده يا خالتو
قالت خالتها :: بصي انا مش عارفه بس مش عارفه بردو ممكن يكونو نصابين
قالت منار:: انتى عارفه لو امجد عرف هتبقي مصيبه
قالت خالتها :: انا حاسه انى هتجنن اعمل ايه؟؟
قالت منار :: بصي يا خالتو خلينا نستنى
وفجئه طرق الباب عليهم ودخلت والده ميوكى وقالت :: عايزة اكلمك شويا
فنظرت منار الى خالتها ونظرت لها خالتها ونهضت وذهبت مع السيده
وعندما جلسو قالت السيده :: انا عايزة احكيلك حاجه
قالت والده امجد :: اتفضلي
قصت والده ميوكى ما تريد وكان استقبال والده امجد لذلك الحديث هو ان الدموع ملاائت اعينها وشعرت وكانها تاخذ انفاسها الاخيره
.........ترى ما سر ذلك وماذا ستفعل يا امجد عندما
تعلم .....................
new teeth- lev 4
- عدد الرسائل : 844
العمر : 105
تاريخ التسجيل : 30/07/2008
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى