موقع اسرة النور لطب الاسنان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟

amalgam
amr_yadak
dr_mony_2010
7 مشترك

أنت شايف أنك سلبى؟؟

أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Left_bar_bleue29%أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Right_bar_bleue 29% 
[ 2 ]
أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Left_bar_bleue71%أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Right_bar_bleue 71% 
[ 5 ]

مجموع عدد الأصوات : 7

أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Empty أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف dr_mony_2010 9/9/2008, 4:21 pm

أحنا ليه بقينا كده ؟؟؟؟
عنوان غريب .... بس بجد الكل بيسأله ... اللى أكبر مننا بيسألوا ليه بقت بلدنا كده دا أحنا كنا من أعظم الحضارات و كنا بدأنا نشوف ثورة على كل حاجة غلط بتأخرنا و مره واحدة كله وقف .. كأنه كان جهاز و الكهربا قطعت عنه
و أحنا بنسأل أحنا ليه بقينا كده ..... كل ما يعجبناش حالنا .. يا أما دراسة أو شغل أو حياة عامة ..
كده اللى أحنا بقينا فيه دا حاجات كتير ، بس أنا حاتكلم عن أول حاجة بجد تعبانى .....
أحنا ليه بقينا سالبيين ؟؟؟؟؟؟؟
كنت ف ملتقى خاص بالشباب و كان الهدف الأساسى منه التوعية بمبادئ التطوع .. و بالرغم من كده ما اتطوعش انه يجى غير عدد صغير جدا من الشباب بالرغم من عدد الأعضاء الشباب ف الجمعية دي كبير جدا ...
و أتكلمنا ف الموضوع ده ... ليه أحنا مش بقى عندنا أى حماس أننا نعمل أى حاجة ...و كأنها ما بقتش فارقة معانا
مش عندنا أى استعداد أننا نساعد حد ... أو نعمل أى حاجة لحد غيرنا معندناش أى استعداد أننا نضحى بشوية من وقت الفراغ - اللى ما عندناش أكتر منه ف وقت الصيف - عشان نحاول اننا نساعد غيرنا ...
يعنى مثلا أحنا - طلبة طب الأسنان - أحنا كلنا المفروض مستوى ثقافتنا عالى و كمان عندنا فى بيوتنا كل وسائل الراحة ... و خلفيتنا الثقافية تسمح لنا اننا نشارك فى الحياة السياسية و الأجتماعية ... يعنى مثلا كام واحد مننا ليه نشاط حزبى مش شرط أنك تكون ف الحزب الوطنى ، أو حتى لو كنت فيه بس مش فعال ، يبقى أنت مالكش نشاط ..
كام واحد مننا فى جمعيات أهلية أو فى منظمة شبابية .. بتسمح لك أنك تساعد غيرك ... أنك تشوف ناس من محافظات تانية من بلدك ..أنك تزور محافظات أو حتى بلاد تانية من مجرد كلامك مع أهلها ....أن يكون ليك بيت ف كل حته ف مصر .... يوم ما تكون بعيد عن أهلك و أحتجت حد .. تلاقى اللى يقف معاك .....

حدوته كمان شدتنى ... عن طريق أصدقاء خلصوا ثانوية عامة و جايين يدخلوا الكلية
أن كل اللى جاى من بره شايف أن بلدنا أسوأ تجربة ف حياته... دا حتى اللى بيسافر مننا بره فترة و لو قصيرة
هناك بيشوف مدي نظافة الشوارع و الأماكن والمتنزهات و بيشوف أزاى أن الناس هناك مش بترمى مثلا بالأوراق أو المهملات في الشارع و هناك نتصرف زيهم ولكن ويا للغرابة لما بنرجع لبلدنا نرمي بأوراقنا و أى حاجةمش عايزنها بنرميها في الشارع !! و كأنه عيب علينا أو صعب أننا نرميها في سلال المهملات .
نقطة تانيه : نمشي ونسافر للدول دى و نشوف احترام الناس لقوانين السير والمرور في الطرقات ونتعجب ونستغرب جدا من أنه في بلادنا معندناش زيهم و ننسي أننا أحنا اللى بنعدى الشوارع و أحنا بردو اللى بنتجاهل قوانين المرور و تعليماته .
عندي سؤال بسيط : هو مين اللى بيحط القوانين ؟ مش أحنا !! ومين اللى بيحترمها أو بيخالفها مش أحنا بردو !!!
ببساطة أحنا اللى بنعمل سلباتنا و أحنا أول اللى بيزعل و المشكلة أن حتى لو طبقناه علي نفسنا بنحس أننا انعمنا أوى على البلد بخلقنا الرفيع ده كأنه مش واجب . لأنه لو أخذنا من الدول اللى أحنا شايفين فيها تحضر وثقافة و أخذنا منها الإيجابيات في السلوك و بقت هى ديه عاداتنا . حيبقى وضع حزام الأمان قبل التحرك بالسيارة و السير بهدوء و الالتزام بالسرعة القانونية ... عادة ، نظافة الشوارع تبدأ بنا كفاية بس أننا ما نحطش المهملات الآ في الأماكن المخصصة لها .. لما الناس اللى ف عربياتها توطى صوت الكاسيت مش لازم ناخد بالنا أن سيادتك سايق عربية دا حيرحمنا من التلوث السمعي اللى مش بيهمنا إن كان دا هيؤذي حد من حولنا أو لا !!! صدقوني حيصبح المشى بالسيارة متعة بدلا من أن يكون تعذيب ....
بالمناسبة الدول اللي شايفنها متحضرة دلوقتى ما كنتش كده زمان و لكنها تحضرت بسلوك الناس اللى فيها
. يقال أن " تصرفاتك تدل علي مدي ثقافتك " و هذا صحيح فهل طرأ علي بال أي منا ما هي صورتنا في نظر ضيفونا الأجانب ؟ لو فكرنا قبل كل تصرف منا لاختلف الكثير من حياتنا

أنا سبت الموضوع الأساسى و أتكلمت عن تذمرنا الدائم من الدنيا و الظروف....
هو فى الحقيقة وجه من وجوه السلبية .... سلبيتنا فى أتخاذ القرار و الأيمان بأن أحنا اللى بنصنع مستقبل بلدنا

بدلا من أن تلعن الظلام أشعل شمعة ...

كفاية كده رغى أبقى أكمل كلام بعدين
ســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام
no comment
dr_mony_2010
dr_mony_2010
lev 3
lev 3

انثى عدد الرسائل : 503

أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Empty رد: أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف amr_yadak 9/9/2008, 6:30 pm

انا عاوز اوضح لك ليه شعبنا بقى كده ... وهجيبهالك في كذا نقطه اساسيه :
1- الاحساس بالظلم : احساس
شعبنا بالظلم الرهيب اللي واقع عليه ... لما يكون راجل عادي مش عارف يقضي
مصلحته غير بالواسطه ... او شخص ما مش عارف ياخد حقه لان في واحد اقوى منه
واخد الحق ده اللي هو طبعا مش بتاعه ... لما الغني يزداد غنا (( وياريته
من حلال مكنش حد اعترض )) والفقير يزداد فقر .. لما يكون القانون الماشي
في كل حته >> هو قانون الغابه (( البقاء للاقوى )) ... لما الشعب
يحس ان القوانين اللي بتتحط بتتحط لمصلحة فئة معينه وفي ظروف غامضه ومش من
حقه انه يعترض ...
2- الاحساس بالمهانه : لما الشعب
يحس ان كرامته معتتش موجوده لا جوه مصر ولا بره مصر ... لما الشعب يلاقي
ان ضوفر الاجنبي برقبتي المصري جوه مصر (( صحيح اكرام الضيف واجب بس على
حساب كرامتنا )) ... لما يكون المصري العادي خايف يروح القسم يقدم شكوه
لاحسن يطلع بقضيه تمس مستقبله وتمس شرفه ...
3- الاحساس بالياس
: لما كل واحد عنده طموح يتحارب في بدايه حياته ... لما كل طالب خايف
يتخرج علشان ميبقاش عاطل ... لما يكون الشباب فاقدين الامل ان تكون ليهم
حياتهم المستقره وانهم يتجوزوا ويقدروا يفتحوا بيت ... لما الناس تشوف
البلد بتتباع حته حته ومش قادرين يعترضم ... لما الشباب يتولدم ويتولد
معاهم الاحساس ان البلد محلك سر وكل واحد على ماهو عليه (( بس ياريت يحافظ
على اللي هو فيه )) ... دايما المرض مبيكنش نهايه الحياه .. انما نهايه
الحياه مع فقدان اخر امل ... لما الشعب يعرف انه بياكل اكل مسرطن وميه
ملوثه ويقول احسن خلينا نخلص .. لما الشاب يكون خايف يكبر ميلاقيش بيت
يتاويه ... لما تشوفي منظر العشوائيات هتعرفي انا بتكلم عن ايه بالظبط
- واخيرا الجهل : لما يكون اكتر من خمسين في الميه من الشعب تحت
خط الفقر ... ولما تكون برده نسبه الاميه فوق التلاتين في الميه .. مع
التحفظ على ان باقي النسبه تعليمهم مفيش دوله بتعترف بيه .. وكمان لما
يكون واحد داخل يمتحن في الشهاده النهائيه في التعليم الفني (( الدبلوم ))
ومش عارف يكتب اسمه ... يبقى بعد ده عاوزه الشعب يبقى ايجابي ... طيب
قوليلي تيجي ازاي ؟؟
* مع اني يمكن مكنش عشت حاجه من الحاجات اللي قلت عنها ... الا اني بشوفها
في وش كل بائس راكب عربيه مكروباس ... او في وش كل فلاح وشه اسود من الشمس
ومعتش ليه ملامح من الهم ... وفي غضب كل عامل على اسرته لاسباب واهيه
ومفيش حاجة غير انه بيطلع فيهم همه وشقاه .. وبشوفها في وش كل شريف مخنوق
من حال البلد وحاسس انه متكتف ومش قادر ينفع بلده وناسه

يمكن تقولي عني متشائم ... انما انا مؤمن ان الحكومة والشعب وحده واحده لو
صلٌح احدهم هيصلح الاخر ... ولو فسد احدهم هيفسد الاخر ... ولا يغير الله
ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم ... ومن اعمالكم صلت عليكم

زي ما قلت للي للناس احب برده اقول اللي عليهم
- لما تلاقي شاب بيزق راجل عجوز علشان يركب هو العربيه في يوم زحمه
- لما تلاقي الشاب بيرمي ازازة الكنز جنب صفيحة الزباله مش جواها
- لما تلاقي الشباب معتش عندهم نخوة ولا عزة ويقبل ان بنت حد يتعرض لها قدامه وميتدخلش ويقول ياعم مليش دعوة
- لما تلاقي كل اب وكل ام بتقول لابنائهم خليك في حالك وملكش دعوة باي حاجة
- لما تلاقي المصري بره بلده بيزل نفسه علشان ياخد دينار ولا ريال زياده ... ويقول اكلش العيش يحب الخفيه
- لما كل واحد بيخدم الناس مبيخدمهمش لوجه الله .. الا لازم تلاقي وراه مصلحه شخصيه من الخير اللي هو عمله
- لما تلاقي ان كل من هب ودب بقى يفتي في الدين وينقم على اراء كل من
يخالفه في الراي ... ولما تلاقي فئة من الناس احتكروا لنفسهم اسم الدين
- لما تلاقي الجار خايف يقوم يدافع عن جاره علشان ميسمعش كلمه تضايقه .. ولا تعكر مزاجه لاسمح الله
- لما تلاقو الاخوات طمعانين في بعض وكل واحد عاوز يهبش على اد ما يقدر من اخوه
- لما تلاقي مع كل واحد بيعمل خير لله .. وان ندروا ... عشره بيحبطوا من
عزيمته وبيقولوله متتعبش نفسك مفيش فايده من اللي انت بتعمله ... دا على
اساس انه بيعمل الخير ده علشان خاطر عيون الناس كل واحد واد تفكيره
- لما تلاقي ان الناس اللي بتخاف من الحرام اصبحوا قله قليله تكاد لاترى

* اظن كده انا قلت الصورة السلبيه الكامله عن شعبنا الحبيب المعاصر

انما لو هقول عن الحاجات الايجابيه اللي فيه فهتكون :
- لما بيخلص لحد .. بيكون عنده استعداد انه يضحي بروحه علشانه
- الاسرة المصريه بالرغم من كل الظروف اللي حواليها مرتبطه ببعضها اكتر من اي عيله تانيه في العالم
- احيانا بلاقي الخير موجود في قلوب بعض الناس ... ولو اتوفر لهم ظروف يساعدم غيرهم مش بيتاخروا
- شعبنا عنده امكانيات عقليه نادر وجودها في اشعب تاني .. بس هو اظاهر مش عارف يستخدمها ازاي
- بصراحة مش فاكر حاجة تانيه ايجابيه فيه ... وعلى فكره انا بتكلم على العموم مش على الخصوص .. يعني كلامي على اغلب الشعب مش كله

وفي النهائيه احب اقول ... ان مصر هي كنانه الله في ارضه
والمصريين هم خير اجناد الارض
وهيفضل فيهم امل ان حالهم يتصلح مهما جارت عليهم الظروف ... وان شاء الله هيرجعوا المصريين اللي التاريخ دايما شهد بفضلهم

يارب مكنش زهقت ... بس هي دي الحقيقه ... ولازم نعرفها كويس علشان نعرف نواجهها أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ 848233

4
amr_yadak
amr_yadak
admin
admin

ذكر عدد الرسائل : 1046

http://alnourfamily.montadarabi.com

أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Empty رد: أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف amalgam 10/9/2008, 2:44 am

الاحبــــــــــــــــــــــــــــــاط
عــــــــــدم التقــــــــــــديــــــــــــــــــــر
والكــــــــــوســـــــــــــــــة
amalgam
amalgam
observer
observer

انثى عدد الرسائل : 2553

مُساهمة من طرف twolights 10/9/2008, 7:28 am

منها لله الكوسه
الكوســــــــه
twolights
twolights
observer
observer

انثى عدد الرسائل : 3278

مُساهمة من طرف super_dentist 10/9/2008, 11:44 am

فعلا لو كل واخد ضامن انه هياخد حقه كنا بقينا احسن من كده
هي الواسطه اللي بتخليك عارف انك حتى لو تميزت مش هتاخد حاجه لان ابن الباشا هو اللي هياخدها

و مش هتكلم اكتر من كده
super_dentist
super_dentist
edarah
edarah

ذكر عدد الرسائل : 3332

http://www.yahoo.com

مُساهمة من طرف dr_mony_2010 10/9/2008, 2:20 pm

بجد ... الكوسة قربت تغير اسمها من كتر ما كرهته ...
معلش يا عمرو أنا مش معاك ....

mmmmmmm أحنا صحيح بنحس بالظلم و صدقنى من أول الناس اللى بتشتكى دى لما تكبر هى اللى بتحتاج واسطة أو شغل تانى من تحت التربيزة عشان يمشى موضوع ... كأنه مش هو اللى كان بيشكى ... يبقى مين اللى غلطان وايه علاقة البلد بالموضوع ...
دا انسان بيجور ع انسان ... واحد لما بيكبر بينسى كل اللى كان بيشتكى منه ... و بيبدأ بالشكوى من همجية الناس و عدم تقديرهم لجهود المسئولين ... يعنى بيشتكى بردو بس بنغمة جديدة ... لحد ما بقى الواحد بيحس
أن الشعب المصرى مولود بموهبة فذة ف الشكوى ... طيب ما بدل ما تشتكى حسن ظروفك و اللى ف رأيك أنه بيعمل غلط قدم فيه بلاغ رسمى ونضف بلدك .........

بالنسبة لاحساس المهانة ... بره احنا اللى عملناه ف روحنا ... الهجرة غير الشرعية ...فى السعودية و أوروبا بجد شوهت صورتنا ...
انا ليا صديقة اوروبية كانت بجد مبهورة بالحضارة المصرية و لكنها انصدمت لما جت هنا من مستوى النظافة و المعاملات بين الناس دا كله كوم و الشحاتين اللى حوالين اى مزار سياحى دا كوم ....
و دى حاجة بجد أنا مش مع الحكومة فيها أحنا دولة سياحية من الطراز الأول .. و لكن مش عندنا أى تعليم يتماشى مع كده ... ليه ما ندرسهاش ف المدارس بجملة الحاجات اللى بتدرس ....
و كنت باتكلم مع ناس اصحابى بشوفوا شغل دلوقتى عن المقابلات الشخصية و اتكلمنا عن الفرق بين المصرى وأى حد تانى ... و اتفقنا ان المصرى بيكون عنده خبرات و مهارات عالية جدا بس مشكلته بالمقارنة لشباب من جنسيات تانية أنه بيكون رايح قلقان و مش واثق من نفسه و لما بيسألوه عن حدود المرتب اللى هو متخيله بيقول أى حاجة و هما طبعا بيستغلوا ده عشان يدولوه مرتب قليل .. لكن الشباب التانية بتدور أن اللى كان قبله أمكانياته أيه و كان بياخد كام ؟؟؟ bar3'oot
و لو لقى أن عنده أمكانيات أكبر بيطلب مرتب أعلى بكتير عشان حتى لو تقاوضوا معاه مينزلوش عن المستوى الحقيقى اللى هو محدده .....
و شوية الصور السلبية اللى أنت عرضتها , لو سألت أى حد بيعمل كده ليه يشتكى لك من العيشة و الظروف بس دا أيه علاقته بسوء الخلق ؟؟؟؟؟
و الأحساس باليأس دا قلة إيمان و أنا عمرى ما أحترم أى حد بييأس ... و اللى يقولك مفيش شغل ف البلد دا مش بيدور و متصور أنه مينفعش يشتغل غير من على مكتب ...
رغم أنه لو سافر بره بيشتغل ف أشغال أعتبرها ف بلده أنها مهينة ....
no comment
أحنا بقى عندنا ازدواجية عجيبة بنطلب من كل حاجة حولنا أنها تتصلح و أحنا مش بنحاول نصلح نفسنا و نصلحها ...
ف بلدنا بنتأمر أنا عايز أشتغل ده و مش حاشتغل ده ... و بره بتشتغل أى حاجة
ف بلدنا مش بنحترم أى قواعد و لا بنحافظ حتى ع نظافة الشوارع .. لكن بره أنت ممكن تشارك ف حملة لتنظيف الشوارع - ما هما الشباب اللى بيكنسوا الشوارع بره أمال هى حتنضف أزاى ، ما أحنا أتفقنا ان مفيش حاجة بتصلح نفسها من نفسها -
dr_mony_2010
dr_mony_2010
lev 3
lev 3

مُساهمة من طرف super_dentist 10/9/2008, 2:27 pm

الازدواجيه دي يا موني
نتيجة انعدام العداله الاجتماعبه
و انعدام التوزيع العادل للثروات

مش معقول بلد يكون فيها 10 % من الشعب مليارديرات
و الباقي مش لاقي ياكل

طبيعي كله هيحقد على كله
و ربنا يخليلنا الحكومه
super_dentist
super_dentist
edarah
edarah

مُساهمة من طرف dr_mony_2010 10/9/2008, 2:56 pm

أكيد ربنا يخللنا الحكومة
و النبى خد بالك و انت بتدعى لأن الأيام دى مفترجة و الدعاء مستجاب

انعدام توزيع الثروات دا حاجة طبيعية ... دا من عند ربنا زيه زى الذكاء أو المهارات ..
و العدالة الأجتماعية أتفقنا ان اللى كان صغير و بيكبر هو اللى بينسى كل اللى عاشه و هو أول واحد بيظلم ...
و أحنا مش مفروض نحط أيدينا ع خدنا و نقول ربنا يفرج ....
ربنا بيحب اللى يتوكل مش اللى يتواكل

معلش هسألك سؤال .. مش أنت ساعات ممكن تحس أن اللى قدامك بيحسدك ...
عشان دخلت كلية كويسة أو ظروفك ف البيت كويسة أو حتى أن عندك مهارات أعلى .!!
طب دا ايه علاقته بالعدالة الأجتماعية؟؟!

العدالة الأجتماعية ...أن أنا ربنا خلقنى فقير لازم أتعب شوية زياده عشان اتحسن ...
أو أنا ربنا خلقنى غنى لازم اتعب عشان احافظ على مالى ... ايوه لازم أساعد الفقير بس ما يعش من تعبى ... لازم يتعب عشان اديه

لازم الأول أنك تتعب عشان تلاقى ... مش مابتشتغلش و متصور أن الغنى هيقاسمك فلوسه ...

احنا ف دولة رأسمالية لازم صوابعك تكون مش زى بعضها ....
الشيوعية بتقطع الصوابع الطويلة ... و الاشتراكية بتطول الصوابع القصيرة بس النظامين فشلوا عشان لكل مجتهد نصيب
dr_mony_2010
dr_mony_2010
lev 3
lev 3

مُساهمة من طرف super_dentist 10/9/2008, 3:06 pm

لو قعدنا نتناقش منين اللي غلطان الحكومه و لا الشعب مش هنوصل لحل
لانها دايره مغلقه
لازم الاتنين يطورو نفسهم
الحكومه الاول توفر المناخ العادل اللي يحسس الناس بالامان
و بعدين طبيعي المواطن هينتج اكتر و هيشتغل اكتر و لو ما عملش كده يبقى العيب فيه

عايز اتكلم في نقطه ان لو ربنا خلقني فقير اتعب شويه علشان اتحسن
هي دي مربط الفرس
لو الفقير عارف انه بشغله ده هيتحسن كان هياكل التراب
لكن قوليلي انتي في المناصب الحكوميه اللي 3\4 الشعب بيعتمد عليها و ده غلط تاني طبعا
مين اللي احواله بتتحسن ده حتى الترقيات بالاقدميه مش بالمجهود

الجيل الجديد هيبقى احسن بكتير لان معظم الشباب تفكيرهم مش مرتبط بالحكومه
و راسماليين اكتر

انا في رايي من الاول ان النظام الاشتراكي ده فاشل بكل المقاييس
الراسماليه هي الحل بس لو نطبقها صح

لكن الموضوع مرتبط ببعضه حكومه و شعب
زي ما قلت في الاول دايره مغلقه زي حكاية البيضه و الفرخه

ده رايي الشخصي
و الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضيه
super_dentist
super_dentist
edarah
edarah

مُساهمة من طرف super_dentist 10/9/2008, 3:10 pm

انا مش مع السلبيه و الله بالعكس
انا مؤمن ان لكل مجتهد نصيب و لازم تتعب علشان تلاقي

لكن في رايي لو عايز تلاقي على اد تعبك ابعد عن اي حاجه بتتدخل فيها الحكومه
خليك في القطاع الخاص يمكن ليه سلبيات بردو
لكن القطاع الخاص هيقدرك اكتر مع ان بردو في دلوقتي كوسه فيه بس
احسن الحلول المتوفره
super_dentist
super_dentist
edarah
edarah

أحنا ليه بقينا كــــــــــــده ؟؟؟؟؟؟ Empty التخلف و الرجعية

مُساهمة من طرف dr_mony_2010 16/9/2008, 2:11 am

صحيح ف الدنيا فى هم يضحك و فى هم يبكى ... بس المشكلة اللى أنا حاحكيه دلوقتى بجد مش عارفة يندرج تحت أى نوع من الهموم .....

تصدقوا أن كلية طب بجامعة المنوفية قررت أن الأختلاط بين الأولاد و البنات دا شئ شرير و عشان يحموا أى منهم من خطر النوع التانى ، قرروا فصلوهم !!!!!!!!!!
الناس اللى مستغربيتش ممكن عشان كانت ف مدارس مش مختلطة ...مع أحترامى لأى حد بيفكر كده بس دا كان ف المدرسة .. يعنى كنا صغيرين مش عارفيين الصح من الغلط لكن مع أحترامى للجميع أحنا طلية جامعيين عارفين الصح من الغلط و كمان اللى عايز يعمل الغلط بيعمله مهما كانت الظروف .

اللى بجد يثير تسألى .. طيب البنات مش حيكشفوا غير على سيدات و الأولاد كذلك !!!
بجد أنا مش فاهمه اللى فكر فى القرار دا من أساسه بيفكر أزاى .. أنت بتعامل أطباء المستقبل شباب لازم تتعلم من الكلية أزاى تتعامل مع المجتمع و الناس ...

الجامد طلبة سنة أولى اللى رماهم حظهم ف الكلية العظيمة فى حالة صدمة بجد ... و محدش فاهم أيه السبب وراء فرض الفرمان الحرملكي .. و نزلت أدارة الكلية سكاشن للأواد و سكاشن للبنات ...

أنا مش فاهمة أحنا بنتقدم و لا بنرجع ... ناس عندنا لسه بتفكر فى مخاطر الأختلاط و بره عملوا تجارب علشان تفسر نشأة الأرض وبيخترعوا علاجات للسرطانات الأشد فتكا للأنسان ...
مع أحترامى لصاحب الفكرة بس عايزة بجد أقوله سيادتك أستاذ جامعى علم طلبتك العلم و اللى يساعدهم أنهم يخدموا بلدهم .. تعامل باحترام معهم لتفرض أحترامهم لك ...
و من فضلك فكر كأستاذ علم و ليس مصلح أجتماعى من درجة متدنية ...

ألذ حاجة بقى ردود أفعال الطلبة و اللى رصدتها من أكتر من منتدى ... و دا واحد من الردود ...

من منتدى شباب لينك ...

بدء ملحمة جديدة من الصراع الابدى لطلبة طب

وهنا ننوه لنقطة هامة

سيتم بداية من هذا العام .. فصل الذكور عن الاناث..

فى خطوة مهمة وجريئة من ادارة الكلية لحماية الذكور من بلطجة انثى الطب ..

ده جدول السنة دى .. ده الجدول العاام

وان شاء الله بعد كده
هحط جدول الرجالة لوحدهم ..والحريم لوحدهم
dr_mony_2010
dr_mony_2010
lev 3
lev 3

مُساهمة من طرف amalgam 16/9/2008, 12:57 pm

dont know
amalgam
amalgam
observer
observer

مُساهمة من طرف twolights 16/9/2008, 5:24 pm

هههههههههههههههه
والله انتى عسل يا مونى
انا فعلا سمعت موضوع فصل الطلبه ف طب المنوفيه
واستغربت من اللى اصدر القرار ده
طب مهم كدا كدا هيتقابلوا ف الكليه بردو وف التدريبات ف القصر او ف شغلهم بعد كدا
وبعدين دول طليه جامعه مش مراهقين
يعنى كل واحد فاهم الصح من الغلط وعارف انه جاى يبقى طبيب مش حبيب
اقول ايه؟

منايفه lol
twolights
twolights
observer
observer

مُساهمة من طرف amr_yadak 16/9/2008, 6:50 pm

والله الراجل ده بيفهم
كده احنا نعرف ناخد حقنا ونعرف نشوف مكرسكوبات ونشتغل حالات
انما لو في بنات لو بنت على المكرسكون تبقى قليل الزوق لو حاولت او حتى فكرت انك تشوف الشريحه وهي واقفه بتكلم صحبتها قدام الشريحه
في حين لو كومة ولاد على شريحه يبقوا كلهم قلالات الزوق لو موسعوش وسابو للبنت الشريحه خالص
دا غير بقى شغل الحالات دا موضوع لوحده
وغيره وغيره

مش موضوع مراهقين يعني ولا حاجة .. اكيد الراجل ده احنا صعبنا عليه فقال اما ابعدهم عن الظلمه دول shereer
amr_yadak
amr_yadak
admin
admin

ذكر عدد الرسائل : 1046

http://alnourfamily.montadarabi.com

مُساهمة من طرف dr_mony_2010 16/9/2008, 9:53 pm

تصدق بالله يا عمرو أحنا لو عملوا عندنا كده
أنتم اللى حتحتجم ع القرار ... الأولاد مش حلوين مع بعضهم كدا يعنى...
لأن البنت حتتكسف لو ولد واقف وراها و حترجع لحد ما يشوف ...
بالأضافة حالات أيه ... دا أنتم أكيد بتلطشوها من البنات عشان غلابه يا عينى 3yat مش حتقدر تقول كلمة و أنتم بتستغلوا أن الرجالة مش بيحبوا أن البنات يكشفوا عليهم ....

كمان الدكتور صاحب القرار ده مستنى لحد السنه اللى حيسيب فيها منصبه و أصدر القرار ده ؟؟؟!!!!!!!!!

خلينا نتكلم جد ...
الطلبة دى ف رأيك ممكن تتخرج و هى معندهاش حاجز ناحية الجنس الأخر ؟؟
أزاى حتتعامل مع الناس إذا كانت الجامعة اللى هيه بوابة الحياة فصلته عن الواقع ...خلته يتعامل مع نوع معين من الناس ....
ممكن تقول أننا نتعرف على أصدقاء من خارج أطار الكلية ... بس متوفر للكل أنه يشترك ف نادى أو نشاط يساعده أنه يختلط بالمجتمع ....

تولايتس ...
بجد نورتى
بس مالهم المنايفة ..... فى أيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ no no no
dr_mony_2010
dr_mony_2010
lev 3
lev 3

مُساهمة من طرف amalgam 16/9/2008, 10:50 pm

هههههههههههههه

يا عمرو حرام عليك
والله احنا غلابة جدا
والولاد هما اللي كانوا بيلطشوا منا البيشنت
ويزاحمونا ع الاكس راي
ويخلونا نحمضها لهم كمان
ده غير المحاضرات
يناموا هما في بيتهم وياخدوا المفيد ع الجاهز
انا عن نفسي كنت بتكسف لما بلاقي واحد واقف ع الشريحة او مستني يشوفها
وكنت بوسع له فورا
بلاش افترا بقى
ha ha ha ha

بس فعلا معنى القرار ده ان الولاد مايكشفوش على ستات ؟
يعني مايدرسوش امراض نسا مثلا؟
و الممرضات البنات ماتكشفش على رجالة؟
اومال نسترزق منين لما واحد يتسكع بوكس يطير صف سنانه؟ hahaha
amalgam
amalgam
observer
observer

مُساهمة من طرف twolights 16/9/2008, 11:14 pm

والله انت ظالمنا يا عمرو...واحنا ف رمضان...والزنب كبيييييييييييييييير shereer وربنا اللى هياخد حقنا
والله معظم البنات بتتكسف واول ما يلاقوا ولد وراهم مثلا يكشوا ويبعدوا عن الشريحه
وبعدين انا شايفه ان كل طرف بيستفيد من التانى
يعنى ف دفعتى كانوا زمايلنا الولاد بيساعدو ف الفلاسكنج وفتحه لانه كان رخم وتكسير البلاستر كمان
واحنا كنا بنساعدهم ف الاكس راى لانهم بيسبوه فتره طويله ويحرقوه smilllly
يعنى لازم يبقى فيه تعاون بين الجنسين وكله بادب واحترام

بس مالهم المنايفة ..... فى أيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ no no no

اجــــــــــــــــــدع نـــــــــــــــــــــــــــــاس lol
twolights
twolights
observer
observer

مُساهمة من طرف super_dentist 16/9/2008, 11:19 pm

ماحدش يغلط في المنايفه يا تولايتس hahaha hahaha

بجد لو القرار ده اتنفذ فعلا يبقى حاجه غريبه عالاخر
كدا كدا هيتعاملو مع بعض في العيادات و المستشفيات

no comment
super_dentist
super_dentist
edarah
edarah

مُساهمة من طرف twolights 16/9/2008, 11:21 pm

يا جماعه وانا اقدر اغلط ف المنافيه
ده انا منوفيه ابا عن جد lol
twolights
twolights
observer
observer

مُساهمة من طرف dr_mony_2010 17/9/2008, 12:41 am

ايوه كده عالم مش بتيجى غير بالعين الحمراno no no

اللى يقول كلمة ع المنايفة خلصوا عليه يا رجالة ay
dr_mony_2010
dr_mony_2010
lev 3
lev 3

مُساهمة من طرف twolights 18/9/2008, 7:40 am

ay ay
twolights
twolights
observer
observer

مُساهمة من طرف amalgam 18/9/2008, 12:28 pm

ههههههههههههه

خلاص يا جماعة هي عرفت غلطتها haha
amalgam
amalgam
observer
observer

مُساهمة من طرف new teeth 18/9/2008, 5:02 pm

الموضوع رااااااااااااااائع جدا
وعمرو كلامه صح tmam
new teeth
new teeth
lev 4
lev 4

انثى عدد الرسائل : 844

مُساهمة من طرف doby 20/9/2008, 10:56 pm

ايه الموضوع الجامد ده
بس كلامكم ده جديد وكبير
ربنا يعينا كلنا ولازم نستحمل بعض ورأى فى الموضوع ده هقوله بعدين
doby
doby
moshrefa
moshrefa

انثى عدد الرسائل : 667

http://www.medscape.com

- مواضيع مماثلة